- ISM-Revisor / ISM-Revisjonsleder - ISM/ILA
- Kvalitetsleder - QM
- Kvalitetsrevisor / Revisjonsleder - QA/QLA
- Miljøleder - EM
- Prosjekt-, program-, porteføljeledelse - IPMA
- Mangfoldsleder - DM
- Risk Manager - RM
- Arbeidsmiljøleder - OHSM
- Vedlikeholdsleder - MM
- Lekeplassutstyrinspektør - LEK
- Internasjonalt samarbeid
- Sertifikatpriser
- Offentlig veiledning om eksamen
- Krav til kunnskap og ferdigheter
- Klage- og ankebehandling
- Ofte stilte spørsmål
- Eksamensplanlegger
Klage- og ankebehandling
Klage: Klage rettet mot en sertifisert person eller utrykk for misnøye i forbindelse med saksbehandling eller andre aktiviteter i Norsk Sertifisering.
Anke: Forespørsel fra søker, kandidat eller sertifisert person om ny behandling av enhver avgjørelse i forbindelse med sertifiseringsavgjørelser, herunder sertifisering, resertifisering, advarsel, suspensjon eller tilbaketrekking.
For alle klager og anker gjelder:
Konfidensialitet: Klagen/anken blir behandlet konfidensielt, og klageren har krav på anonym behandling.
Uavhengighet, upartiskhet: Klager og anker blir behandlet av personer som er uavhengig, kan opptre upartisk og ikke har økonomiske eller andre interesser som kan påvirke utfallet av saken.
Undersøkelser og klage-/ankebeslutninger skal ikke medføre diskriminerende tiltak overfor klager.
Behandling: Klager/anker blir behandlet i samsvar med retningslinjene som gjelder for klagens art