Vi utfører vedlikehold på våre websider. Søknadsportalen https://mittsertifikat.no er forsatt åpen for søknader om personsertifisering

Kontakt

Revisjonsleder

Sertifiseringsordningen for Revisjonsleder (QLA) skal bidra til en høy faglig og etisk standard blant ledere av revisjonsteam innen kvalitetsstyring og andre ledelsessystemer. En revisjonsleder har ansvar for å planlegge, lede og evaluere revisjoner på en profesjonell og tillitsskapende måte – og bidra til virksomheters kontinuerlige forbedring og bærekraftige utvikling.

 

Formålet med ordningen er å sikre at revisjonsledere har nødvendig kompetanse, erfaring og integritet til å gjennomføre revisjoner som skaper verdi for virksomheten. Ordningen bidrar til høy kvalitet og pålitelighet i revisjonsarbeidet, styrker god styring og tillit, og videreutvikler revisjonsfaget som profesjon. For virksomheter betyr sertifiseringen trygghet for at revisjoner ledes av kompetente fagpersoner med forståelse for både revisjonsmetodikk, ledelse og kommunikasjon. For revisorer representerer ordningen et naturlig steg videre – et bevis på evne til å lede team, håndtere komplekse revisjoner og kommunisere effektivt på alle nivåer. Sertifikatet gir internasjonal anerkjennelse og økt faglig troverdighet. Ordningen retter seg mot sertifiserte kvalitetsrevisorer, erfarne revisorer av ledelsessystemer og fagpersoner med ansvar for revisjonsprogram eller revisjonsteam. Den passer for alle som ønsker å dokumentere sin kompetanse som revisjonsleder i tråd med internasjonale krav. Revisjonslederen har ansvar for å planlegge revisjoner, fordele oppgaver, sikre objektivitet, kommunisere med reviderte parter, vurdere funn og rapportere resultater. Rollen krever både faglig dyktighet og mellommenneskelig kompetanse – en kombinasjon som skaper læring og forbedring i organisasjoner. Ordningen følger bygger på standardene ISO 9001 og ISO 19011 og følger samtidig  kompetansespesifikasjonene fra EOQ og IPC.

Følgende standarder er grunnlag for sertifiseringsordningen:

  • ISO 9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet
  • ISO 19011:2018 Retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer

Normative dokumenter:

  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering – Generelle krav til organer for sertifisering av personer

Andre dokumenter er veiledende og anbefales:

  • ISO 9000:2015 Ledelsessystemer for kvalitet – Grunntrekk og terminologi
  • ISO 9004:2018 Kvalitetsledelse – Veiledning for å oppnå vedvarende suksess
  • ISO 10015:2019 Quality management — Guidelines for competence management and people development
Revisjonslederen skal bidra til at revisjoner blir en motor for forbedring, ikke bare en kontrollaktivitet. Gjennom profesjonell ledelse av revisjonsprosessen bidrar revisjonslederen til å styrke virksomhetens styringssystemer, bygge tillit og støtte bærekraftig utvikling.

 

En revisjonsleder (QLA) har det overordnede ansvaret for planlegging, gjennomføring og oppfølging av revisjoner av ledelsessystemer – for eksempel kvalitet (ISO 9001), miljø (ISO 14001), arbeidsmiljø (ISO 45001) eller informasjonssikkerhet (ISO 27001).
Rollen innebærer å lede et revisjonsteam, sikre objektivitet og faglig integritet, og sørge for at revisjonen gjennomføres i tråd med prinsippene i ISO 19011.

Revisjonslederen skal sikre at revisjonen gir virksomheten innsikt, læring og grunnlag for forbedring, og at prosessen bidrar til tillit mellom revisorer, reviderte parter og ledelsen.

Hovedoppgaver

En revisjonsleder har flere oppgaver som:

  • Planlegge revisjoner: definere mål, omfang og kriterier, sette sammen revisjonsteam, og utarbeide revisjonsplan.

  • Lede revisjonsteam: fordele oppgaver, følge opp fremdrift, og støtte revisorer i vurderinger og kommunikasjon.

  • Gjennomføre revisjoner: sikre at intervjuer, observasjoner og dokumentgjennomgang skjer på en profesjonell og objektiv måte.

  • Kommunisere med reviderte parter: etablere kontakt med ledelse og ansatte, presentere formål, metode og resultater på en tydelig og respektfull måte.

  • Evaluere funn: vurdere avvik, observasjoner og forbedringspunkter, og sikre konsistente, faktabaserte konklusjoner.

  • Rapportere og følge opp: utarbeide revisjonsrapport, gi anbefalinger og støtte virksomheten i oppfølging av tiltak.

  • Bidra til læring og forbedring: fremme en kultur for åpenhet, forbedring og kompetanseutvikling innen revisjonsfaget.

Kompetanseområder

En revisjonsleder skal ha solid kompetanse i revisjonsprinsipper og metodikk, med inngående forståelse av revisjonsprosessen slik den beskrives i ISO 19011. Rollen innebærer evne til å planlegge, lede og evaluere revisjoner på en strukturert og objektiv måte, og å sikre at revisjonsprosessen bidrar til forbedring og verdiskaping.

Revisjonslederen skal kunne lede revisjonsteam på en profesjonell måte, skape tillit og håndtere krevende situasjoner med trygghet og integritet. Rollen krever tydelig kommunikasjon, god rolleforståelse og evne til å balansere krav til uavhengighet med en konstruktiv tilnærming overfor reviderte parter.

Det forutsettes helhetlig forståelse for virksomheters styringssystemer, prosesser og risikobaserte tilnærminger. Revisjonslederen må kunne identifisere mønstre og forbedringsområder, trekke velbegrunnede konklusjoner og bidra til læring på tvers av organisasjonen.

Etisk bevissthet og profesjonell integritet er grunnleggende egenskaper. Revisjonslederen skal opptre uavhengig, konfidensielt og upartisk, og representere revisjonsfaget med høy faglig standard.

En revisjonsleder har normalt flere års erfaring som revisor av ledelsessystemer, ofte med sertifisering som kvalitetsrevisor som grunnlag. Relevant utdanning innen kvalitet, teknologi, organisasjonsutvikling, HMS eller tilsvarende områder er vanlig, kombinert med erfaring fra ledelse, rådgivning eller prosessforbedring.

Fordeler og effekter av sertifisering som revisjonsleder

Sertifisering som revisjonsleder er en bekreftelse på faglig integritet, ledelseskompetanse og profesjonalitet i revisjonsfaget. Ordningen dokumenterer at revisjonslederen kan lede revisjonsteam og revisjonsprosesser i tråd med internasjonale standarder, og at arbeidet bidrar til tillit, læring og verdiskaping i virksomheter og samfunn. Gjennom krav til erfaring, praksis og kontinuerlig oppdatering sikrer sertifiseringen at revisjonslederrollen holder høy og relevant kvalitet over tid.

Dokumentert ledelseskompetanse og faglig troverdighet

Sertifisering som revisjonsleder gir en formell bekreftelse på at du har den kompetansen som kreves for å planlegge, lede og evaluere revisjoner etter prinsippene i ISO 19011 og relaterte standarder. Den fungerer som et tydelig bevis på faglig dyktighet, uavhengighet og profesjonell integritet. Sertifiserte revisjonsledere blir anerkjent som pålitelige og kompetente fagpersoner som kan lede revisjonsteam, håndtere komplekse vurderinger og sikre at revisjonsresultatene gir grunnlag for reell forbedring og utvikling.

Faglig utvikling og oppdatert kunnskap

Et sentralt prinsipp i sertifiseringsordningen er at kompetansen skal holdes levende og relevant. Gjennom krav til praksis og resertifisering blir revisjonslederen kontinuerlig utfordret til å oppdatere seg på nye standarder, revisjonsmetoder og endringer i regelverk og teknologi. Dette sikrer at kunnskapen utvikles i takt med beste praksis, og at revisjonslederne alltid kan tilby revisjoner som holder et moderne og profesjonelt nivå. Ordningen fremmer dermed livslang læring og kontinuerlig faglig utvikling.

Kvalitet og tillit i revisjonsfaget

Sertifiseringen styrker tilliten til revisjonsprosessen og revisjonsledelse – både internt i virksomheten og eksternt hos kunder, myndigheter og interessenter. Når revisjoner ledes av sertifiserte revisjonsledere, kan prosessene og resultatene vurderes som objektive, konsistente og i tråd med internasjonale standarder. Det gir større forutsigbarhet, høyere kvalitet i beslutningsgrunnlaget og en felles forståelse for revisjonens rolle som et forbedringsverktøy på tvers av virksomheter og bransjer.

Verdiskaping og forbedringskraft

Sertifisering som revisjonsleder handler ikke bare om å sikre kontroll og etterlevelse, men om å skape verdi. Revisjonslederen har kompetanse til å se sammenhenger, identifisere årsaker til avvik og lede prosesser som omsetter revisjonsfunn til konkrete forbedringstiltak. På denne måten blir revisjonsledelse et strategisk virkemiddel for kontinuerlig forbedring, risikostyring og verdiskaping – og et viktig bidrag til virksomhetens effektivitet, bærekraft og konkurransekraft.

For å bli sertifisert revisjonsleder (QLA) må du oppfylle krav til formell utdanning og yrkeserfaring samt krav til godkjent opplæring:

Formell utdanning og yrkeserfaring:

Alternativ A):

  • Minimum bachelor grad, Høgskolekandidat eller tilsvarende (EQF nivå 6), og 1 års yrkeserfaring innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder, gjerne i ansvarlig rolle.

Alternativ B):

  • Vitnemål fra videregående opplæring, evt fagbrev, svennebrev, eller vitnemål fra yrkesfaglig videregående opplæring (EQF nivå 4), og 4 års relevant yrkeserfaring, pluss 2 år innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder, gjerne flere år i ansvarlig rolle.

Godkjent opplæring:

Bestått kurs for revisjonsleder fra godkjent opplæringsleverandør på 40 timer.

Forkunnskaper til kandidater som ikke har gjennomført et slikt kurs vil bli vurdert individuelt ut fra tidligere opplæring og erfaring av sertifiseringsorganet. Det vil i utgangspunktet bli krevet minst 5 dagers tidligere opplæring innen kvalitetsfaget, HMS, risikostyring eller andre styringssystemer.

Revisjonsledererfaring: Kandidaten må ha deltatt som revisjonsleder på minst 3 revisjoner. Revisjonene kan være interne eller eksterne og være basert på ISO 19011 og ISO 9001 eller andre systemstandarder eller -regelverk. Revisjonene må være gjennomført og dokumenteres med kopi av hele rapporter og vise hvilken funksjon vedkommende hadde under revisjonen.   Revisjonene må ikke være eldre enn 3 år ved sertifisering.  Navn og sensitiv informasjon kan sladdes bort fra rapportene.

Nedenfor finner du oversikt over vår læringstaksonomi for kompetansekravene i denne sertifiseringsordningen. Med læringstaksonomi mener vi vårt system for å klassifisere nivåene av læring eller kompetanse – altså en beskrivelse av hvor dypt eller avansert kunnskap og ferdigheter er tilegnet.

Begrepet kommer fra gresk:

  • taksonomi = klassifiseringssystem

  • læring = prosessen med å tilegne seg kunnskap, ferdigheter og holdninger

Kompetansekravene med læringstaksonomien danner grunnlag for vår godkjennelse av kurs, utarbeidelse av eksamensoppgaver og bedømming av eksamensbesvarelser.

Taksonomien er fordelt slik:

A = Kjennskap til, oversikt.
B = Forstå og kunne forklare
C = Kunne anvende
D = Analysere resultater og evaluere dem (detaljert kunnskap)

Kunnskaper og ferdigheter til Revisjonsleder Kvalitet, del 1

(Del 1 er samme som for Kvalitetsrevisor)

Oppgavebeskrivelser for kvalitetsrevisor og revisjonsledere Relatert kunnskap og ferdigheter Lærings taksonomi
Utvikle, implementere, evaluere og forbedre revisjonsprogrammer Være i stand til å kunne utvikle, implementere, gjennomgå og forbedre revisjonsprogrammer (ISO 19011 kapittel 5). D
Være i stand til å kunne definere mål, omfang og ressurser for revisjonsprogrammet. D
Være i stand til å kunne gjenkjenne og minimere risiko, hindringer og vanskeligheter relatert til revisjonsprogrammet. D
Være i stand til å kunne gjennomføre revisjonsprogrammet ved å informere alle berørte parter om programmet, spesifisere mål, omfang og kriterier for hver revisjon, organisere gjennomføring og registrere revisjonsprogrammer. D
Være i stand til å velge og bruke egnede revisjonsmetoder og verktøy med hensyn til revisjonsomfang og mål. D
Kjenne til prosessen for å bestemme krav til kompetanse og evaluere personene som er involvert i revisjonen (ISO 19011 kapittel 6). A
Kjenne til revisorers kompetansekrav og kunne anvende disse ved etablering av revisjonslaget (ISO 19011 kapittel 7). B
Være i stand til å overvåke et revisjonsprogram. C
Være i stand til å gjennomgå og forbedre et revisjonsprogram. D
Initiere, planlegge, gjennomføre og gjennomgå ledelsessystemrevisjoner, prosessrevisjoner, samsvarsrevisjoner Forstå hvilken betydning revisjon kan ha med hensyn til forbedring av operativ prestasjonsevne. B
Være i stand til å kunne forklare fordelene med en revisjon overfor andre personer. C
Forstå revisjonsprinsipper, prosedyrer, metoder og teknikker og bruke dem i praksis under revisjoner. D
Være i stand til å utføre enkeltstående og kombinerte systemrevisjoner. D
Være i stand til å kunne gjennomføre prosessrevisjoner. D
Forstå hvordan samsvarsrevisjoner utføres (sammen med eksperter om nødvendig). B
Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser av revisjonen. B
Være i stand til å kunne initiere en revisjon fra første kontakt for å bestemme mulighet for gjennomføring. C
Være i stand til å kunne forberede en revisjon ved å utarbeide plan, tildele oppgaver og forberede arbeidsdokumenter. D
Være i stand til å kunne gjennomføre aktiviteter i henhold til revisjonens mål (verifikasjon, møter, kommunikasjon, rapportering). D
Være i stand til å kunne lede medrevisorer i henhold til revisjonens mål. D
Være i stand til å kunne anvende målorientert intervjuteknikk i alle faser av revisjonen. C
Være i stand til å kunne lage egnede referat og formålstjenlige revisjonsrapporter. C
Gjenkjenne revisjonsrisiko, hindringer og problemer og håndtere disse på en hensiktsmessig måte. D
Være i stand til å kunne avslutte og foreta oppfølging av revisjonen. C
Evaluere kvalitetsledelsessystemer Kjenne til og være i stand til å tolke relevante forskrifter og standarder for ledelsessystemet som skal revideres. B
Være i stand til å kunne analysere og evaluere prosessers karakteristika og egenskaper. D
Være i stand til å kunne evaluere prosessresultater med hensyn til måloppnåelse og samsvar. D
Være i stand til å kunne evaluere implementeringen av planlagte målparametere basert på forretningsmessig strategi/mål under revisjonen. D

 

 

Kunnskaper og ferdigheter til Revisjonsleder Kvalitet, del 2

Oppgavebeskrivelser for Revisjonsleder kvalitet Relatert kunnskap og ferdigheter Lærings taksonomi
Utvikle, implementere, evaluere og forbedre revisjonsprogrammer for tredjepartssertifisering I tillegg til kravene i del 1: Ta hensyn til krav og veiledning i ISO 17021 (9.1.3 note 2, elementer som tas i betraktning ved utarbeidelse og revisjon av et revisjonsprogram). D
Ta initiativ til, planlegge, gjennomføre og evaluere tredje parts systemrevisjoner (enkle, kombinerte), prosessrevisjoner, produktrevisjoner, samsvarsrevisjoner I tillegg til kravene i del 1: Være i stand til å kunne gjennomføre samsvars-, produkt- og tredjepartsrevisjoner ved å ta hensyn til krav og veiledning i ISO 17021 kapittel 9 og Annex E samt ISO/TS 17021-3 kapittel 5.2-5.4. D
Kjenne til relevante juridiske og andre krav, og grunnleggende om kontrakts- og ansvarslovgivning. B
Kjenne til juridisk terminologi og juridiske systemers struktur (nasjonale og internasjonale). B
Være i stand til å kunne evaluere samsvar angående relevante lover, forskrifter og standarder (assistert av eksperter). C
Evaluere komplekse kvalitetsledelsessystemer Være i stand til å kunne evaluere virkningen av kvalitetsledelsessystemer og ta i betraktning informasjon fra andre relevante fagområder (finans, HR, miljø, helse/sikkerhet m.m.) ved evaluering av systemet. D
Diskutere resultater og utviklingsmuligheter med de reviderte organisasjonenes øverste ledelse. C
Være revisjonsleder for revisjonslag Kunnskap og ferdigheter i henhold til ISO 19011. Generelle kunnskaper og ferdigheter hos en revisjonsleder. B
Være i stand til å kunne lede revisjonslaget og representere dette i kommunikasjonssammenheng. C
Være i stand til å kunne organisere og lede revisorene i revisjonslaget. C
Være i stand til å kunne lede hele revisjonsprosessen. D
Forstå og evaluere en organisasjons forretningsplan. B
Forstå hvordan man skal kunne bestemme bruk av hensiktsmessige forbedringsverktøy. B

Alle kandidater må gjennomgå et eget kurs som dekker alle detaljkrav i pensum. Kursleverandøren må være godkjent av Norsk Sertifisering. Kurset må dekke de kompetansekravene som er gitt i standardene som er grunnlag for sertifiseringsordningen og på det nivået i det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (EQF) som er angitt i kompetansekravene.

Kurset for Revisjonsledere skal være av minimum 40 undervisningstimers varighet. Kurset skal i hovedsak være klasseromsbasert og undervisningsformer skal defineres i kursprogrammet. Alternative læringsformer som e-læring/digital undervisning kan ikke være mer enn 40 % av kurset. Opplæringsformen må være egnet for formålet og være spesifisert i kursprogrammet/fagplanen til kursleverandøren.

Godkjent opplæring:  Opplæringsvirksomheter som ønsker å tilby kurs i sertifiseringsordningen kan søke Norsk Sertifisering AS om godkjennelse av kurs for sertifisering. Alle kurs som som godkjennes vil få en gyldighet på 3 år før de må fornyes. Godkjente kursleverandører til sertifiseringsordningen er:

Kiwa Kompetanse AS

  • www.kiwa.no
  • Kabelgata 2, 0509 Oslo
  • e-post: kurs@kiwa.no
  • Utløp: 21.02.2028

Standard Online

  • www.standard.no
  • Lilleakerveien 2A, 0283 Oslo
  • e-post: kurs@standard.no
  • Utløpsdato: 20.09.2028

KRN – Kvalitet og risiko Norge

  • www.qrn.no
  • Adresse: Kjørbokollen 30, 1337 Sandvika
  • e-post: info@qrn.no
  • Utløp 23.10.2026

Alle som ønsker å bli sertifisert og oppfyller kravene, får like muligheter til sertifisering. Vi behandler alle søkere rettferdig, og diskriminering aksepteres ikke. Sertifiseringsprosessen består av flere steg:

1) Søknad

Den som ønsker å bli sertifisert må sende inn en komplett søknad for første gangs sertifisering via sertifiseringsorganets webside. Søknaden skal inneholde kontaktinformasjon med postadresse, mobilnr og e-post adresse, passfoto (benyttes til “min side”, sertifikatkort og for ansiktsgjenkjenning under eksamen), dokumentert kompetanse som eksempelvis vitnemål for formell utdanning, CV med relevante opplysninger om erfaring, og kursbevis. Dersom du ikke har all dokumentasjonen klar ved søknadstidspunktet, kan du laste opp en pdf fil merket med «Dokumentasjon ettersendes». Vi vil da gjenåpne søknaden for å laste opp ytterligere dokumentasjon når du har dette.

Dersom du ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på din kompetanse kan du sendes oss faglige referanser. Det må være profesjonelle personer som har jobbet sammen med deg i et profesjonelt miljø (virksomhet med organisasjonsnummer). Det kan være attester fra tidligere arbeidsgivere med referanser eller i nåværende arbeidsplass. Referansene kan ikke vøre i nær familie eller være sensorer/eksaminatorer.

Alle søkere må bekrefte også skjema for atferdskode og egenerklæring. Egenerklæringen er en godkjenning av at vi tar bilder og videoopptak under eksamen for å hindre fusk. Søknadsskjema med vedlegg registreres og signeres digitalt. Når søker sender sin søknad om sertifisering aksepteres også avtalen med sertifiseringsorganet, sertifiseringsorganets generelle vilkår. Ved innsendt søknad vil søkeren få en faktura med et søknadsgebyr som må betales før behandling av og før søkeren kan gå opp til eksamen. Søknadsgebyret refunderes ikke dersom kandidaten ikke oppfyller kravene til sertifisering.

2) Vurdering av søknad

Når søknaden er sendt inn, blir den nøye gjennomgått. Sertifiseringsorganet vurderer om søkeren oppfyller de kravene i sertifiseringsordningen eksempelvis om dokumentert kompetanse er tilstrekkelig. Sertifiseringsorganet vil kontakte søker dersom noe mangler slik at søknaden kan kompletteres.

3) Eksamen

Eksamen første gang består av både skriftlige og muntlige prøver. Hensikten med eksamineringen er å sikre at kandidaten både kan stoffet og anvender det på en faglig riktig måte. Alle eksamener er digitale og kan utføres fra søkers egen PC.

4) Sensur

Etter eksamen vurderes prestasjonene av uavhengige og kvalifiserte sensorer.  Resultatet fra alle eksamener blir enten «bestått» eller «ikke bestått» og kandidaten må bestå alle eksamener. Dersom kandidaten ikke består en av eksamenene, får kandidaten et nytt forsøk. Kandidaten får mulighet til 2 kontinuasjoner ved stryke på en av prøvene. For å bestå kreves 70 % riktighet i besvarelsen (både skriftlig og muntlig).

5) Sertifikat og merker

Når kandidaten står til eksamen vurderer sertifiseringsorganet de samlede resultater i forhold til sertifiseringskravene og vedtar utstedelse av sertifikat samt et eget merke med sertifiseringsorganets logo som kandidaten kan benytte i egen markedsføring.

6) Resertifisering

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år.

Eksamen gjennomføres digitalt i en egen eksamensplattform. Eksamensreglene gjengitt nedenfor og i eksamensplattformen skal følges.

EKSAMENSDESIGN

Eksamen består av både skriftlige og muntlige prøver samt innleveringer.  Skriftlig eksamen består gjerne av 2 deler:

Del 1  Flervalgsprøve (30 min) er en prøve med alternative valg. Du får inntil 20 spørsmål, hver med 3 eller 4 svarmuligheter. Trykk og marker alternativet som virker mest riktig. Et riktig svar gir 2 poeng. Det er ikke mulig å velge flere svar. Maksimalt kan det oppnås 40 poeng.

Del 2 Analytisk oppgave (60 min). I innledningen til oppgaven er det en beskrivelse/tekst som kandidaten skal analysere. Kandidaten skal vurdere om det i beskrivelsen foreligger avvik eller ikke og svaret skal begrunnes på den plassen som er avsatt i det digitale skjemaet. Avvik skal begrunnes i forhold til kravene i NS-EN ISO/IEC 9001:2015 og evt. ved brudd på egne krav og dokumenteres på rapportskjema. Maksimalt kan det oppnås 60 poeng.

Muntlig eksamen gjennomføres enten som strukturert intervju eller med en case-oppgave/tekstanalyse som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven. Intervjuet kan bli tatt opp på video og oversendt sensor til gjennomgang.

EKSAMENSTID

Det bør beregnes inntil 2 timer til eksamineringen for både skriftlig og muntlig eksaminering. Den skriftlige delen beregnes til 1,5 time med slik fordeling:

Del 1: Flervalgsprøve: 30 min

Del 2: Analyseprøve: 60 min

Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn. Det blir gitt pauser underveis.

HJELPEMIDLER

Tillatte hjelpemidler er ISO 9001 og ISO 19011 i norsk eller engelsk utgave. Understrekning og bruk av «marker pen» er tillatt, men det må ikke være skrevet inn ny informasjon i standardene som brukes på eksamen.

EKSAMENSPLATTFORM

Norsk Sertifisering benytter WISEflow som digital eksamen- og evalueringsplattform. Når kandidaten registrerer seg og logger inn i plattformen første gang vil det ligge et komplett oppgavesett til øvelse for gjennomføring før eksamen. Oppgavesettet består av en forside som kort angir:

  • Reglene for gjennomføring av eksamen
  • Opplysninger om oppgavesettets oppbygging og oppgavenes form
  • Opplysninger om poenggiving for de enkelte oppgaver oppgavedeler
  • Hvor mange poeng som kreves for å bestå eksamen
  • Hvor mange minutter som antas å medgå for deloppgave. Vær imidlertid oppmerksom på at tidsforbruk for den enkelte kandidat kan variere sterkt fra disse angivelser.

Hver oppgave skal besvares på den plass som er avsatt til dette etter oppgaveteksten i eksamensflyten i WISEflow.

FORBEREDELSER

Nedlasting av program: Kandidatene må ha tilgang til en egen PC med innebygget mikrofon og fungerende kamera samt tilgang til internett. For å gjennomføre digital eksamen skal kandidaten laste ned et program på PCen som heter FLOWlock. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC for å få laste ned programvaren. WISEflow anbefaler bruk av de to siste versjonene til Chrome eller Firefox som nettleser.

Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen.

Egenerklæring: Kandidaten må på før eksamensstart signere en egenerklæring på at sertifiseringsorganet kan ta stillbilder av kandidaten under skriftlige prøver og video under muntlig prøve. Dette gjøres for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må derfor være tilstede foran kamera under hele eksamen både skriftlig og muntlig. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Bilder og videoopptak er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten vil ikke få kopi av bilder eller opptak.

Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Personopplysninger som blir benyttet som grunnlag for beslutning om tilrettelagt eksamen ved personsertifisering, herunder dokumentasjon på funksjonshemming fra lege, arbeidsgiver eller annen myndighetsperson blir ikke lagret. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

OPPSTART AV EKSAMEN

Legitimasjon: Kandidater som skal avlegge digital eksamen må legitimere seg før eksamen kan starte. Bank-ID, pass, ID-kort eller førerkort aksepteres.

Eksamensbesvarelser: Eksamen skal besvares i angitte svarfelt i WISEflow. Hvert felt inneholder oppgavene og plass til besvarelsen. Du kan benytte notatverktøy i systemet.  Dersom eksamen gjennomføres stedlig, skal notater og kladder leveres inn sammen med oppgavene. Kommentarer i notatverktøyet eller på kladdepapir vil ikke bli tatt hensyn til ved bedømmingen.

Kontakt med sensor: Kommentarer til sensor kan skrives på skjemaet for evaluering av eksamen, på siste side i eksamensflyten.

KONTINUASJON

Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift. Dersom kandidaten består kun muntlig eller kun skriftlig del av eksamen, er den deleksamen som er bestått gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.

Dersom kandidaten bare består muntlig eller skriftlig del av eksamen, er den deleksamen som er bestått gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten derfor bare ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått.

BEDØMNING

Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke  bestått». Det kreves 70 % riktighet i besvarelsen (både skriftlig og muntlig) for å få bestått.

Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år.

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • Utfylt ny søknad om resertifisering med oppdaterte kompetansedokumenter
  • Dokumentasjon på at kandidaten i minst 2 år av den forrige 3-årsperioden har hatt arbeidserfaring som kvalitetsrevisor /revisjonsleder kvalitet
  • Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (opplæring i form av deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde (kursbevis ea), eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold (dokumentasjon).
  • Dokumentasjon på at det er gjennomført minst 3 revisjoner i løpet av 3 årsperioden som revisjonsleder.  Revisjonsrapportene som lastes opp i søknadskjemaet skal være en hel rapport fra gjennomført revisjonsprosess og skal vise hvilken rolle søkeren hadde i revisjonen. Navn og sensitiv informasjon kan sladdes bort fra rapportene.
  • Erklæring på at kandidaten ikke har mottatt noen klager innenfor sertifikatets område. Alternativt skal kandidaten redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de har blitt behandlet i virksomheten.
  • Godkjent atferdskode
  • Godkjent egenerklæring
  • Dokumentasjon på deltakelse i internkontroll, revisjoner, utført risikoanalyser eller tilsvarende
  • Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • Bestått skriftlig eksamen som Flervalgsprøve.

I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse. Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.

Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.

Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.

Tildeling av sertifikat: Dersom kandidaten består alle deler av eksamen, vil sertifikat utstedes når alle forutsetningene/kravene til sertifisering er innfridd. Bestått kurs er gyldig så lenge kurset er basert på nyeste utgave av standarden. Alle forutsetningene må innfris senest 12 måneder etter at eksamen ble bestått.

Sertifikatet er et offisielt bevis på at du har den kompetansen som kreves. For å beholde sertifiseringen må kandidaten opprettholde og dokumentere sin kompetanse, gjennom faglig kompetansevedlikehold som dokumenteres ved resertifisering.

Om kandidaten også har søkt om europeisk og eller internasjonalt sertifikat og kandidaten tilfredsstiller også disse kravene utstedes også disse sertifikatene. De som har bestilt Sertifikatkort (plastkort i bankkort format) får tilsendt dette hjem i posten. Husk å registrere riktig hjemadresse i profilen.

Kravene til å får utstedt sertifikat som sertifisert vedlikeholdsleder første gang er;

  • Søknad med dokumentert kompetanse
  • Kursbevis fra godkjent kursvirksomhet
  • Bestått eksamen
  • Signert atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden,
  • Egenerklæring om overvåking eksamen

Gyldighetsperiode: Sertifikatet har gyldighet i 3 år og er gyldig til utløpsdato.

Internasjonale sertifikater: På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat. Dette må oppgis ved innsending av søknad om sertifisering første gang eller ved søknad om resertifisering.

Markedsføring: I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet utstede et eget merke som kandidaten kan benytte i egen markedsføring.

Regler for bruk av sertifikat og merker:

Denne sertifiseringsordningen og alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom. Utstedt sertifikat kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til og etter gjeldende retningslinjer for bruk av sertifikater og merker.

Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.

Alle gyldige sertifikat kan bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider

Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.). Kandidaten kan selv oppdatere egne opplysninger på \”min side\”.

Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.

Gebyr for søknader om sertifisering må være betalt for at sertifikatet skal være gyldig.

Sertifiseringsorganet har anledning til å avvise søknader, suspendere eller tilbaketrekke sertifikat dersom sertifiseringsreglene ikke overholdes.

Suspensjon og tilbaketrekking: Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake, ikke betalt eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

Informasjonsplikt: Sertifikatinnehavere har plikt i sin sertifikatperiode til uten unødig opphold å orientere sertifiseringsorganet dersom det oppstår forhold som kan påvirke beslutningen om gyldig sertifikat.

Endringer i sertifiseringsordningen: Sertifiseringsorganet vil legge ut orientering på nettsidene dersom de skjer endringer i kravene til sertifisert personell. Dersom endringer gjelder revisjon av standarder som grunnlag for sertifiseringsordningen vil det normalt være tilstrekkelig at sertifisert personell tilfredsstiller kravene ved resertifisering av sitt sertifikat. Dersom det er større endringer og nye kompetansekrav vil sertifiseringsorganet ta stilling til hvordan disse endringene skal innføres sammen med godkjente kursleverandører.

Ansvarsbegrensning: Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Sertifiseringsordning: Sertifisert vedlikeholdsleder

Leveranse: Akkreditert sertifisering av personer

Priser:

Sertifisering første gang:

  • pris uten mva: 8760,-
  • pris med mva: 10950,-

Resertifisering etter 3 år:

  • pris uten mva: 6200,-
  • pris med mva: 7750,-

Kontinuasjon (nye prøver etter stryk):

  • pris uten mva: 2600,-
  • pris med mva: 3250,-

Sertifikatkort i bankkortformat:

  • pris uten mva: 760,-
  • pris med mva: 950,-

Internasjonale sertifikat fra IPC (tilleggsvalg):

  • pris uten mva: 3000,-
  • pris med mva: 3750,-

Internasjonale sertifikat fra EOQ (tilleggsvalg) – gjelder kun godkjente kurs fra QRN:

  • pris uten mva: 3000,-
  • pris med mva: 3750,-

Prisene er juster for 2025 i tråd med internasjonale krav.

Fakturering: Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker gebyret for søknadsbehandlingen. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Dersom arbeidsgiver skal betale fakturaen må det oppgis EHF og/eller referansenr i søknaden dersom arbeidsgiver krever dette. Har du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort) er det viktig at søknaden inneholder passbilde samt at postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.
  • Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Innsending av søknad om sertifisering innebærer at betingelser godkjennes av søkeren.

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

Fakturaen med avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Sertifiseringsordningen omhandler en rekke termer som defineres slik:

akkreditering: prosessen der et akkrediteringsorgan vurderer og bekrefter at et sertifiseringsorgan har kompetansen og evnen til å utføre sertifisering i samsvar med gitte krav. Dette sikrer at sertifiseringsprosessen er pålitelig og anerkjent internasjonalt.

avvik: manglende oppfyllelse av et krav

eksaminator/assessor er en person som er utpekt av sertifiseringsorganet for å utføre eksaminering av kandidater i en gitt sertifiseringsordning.

kompetanse: evne til å bruke kunnskaper og ferdigheter for å oppnå tiltenkte resultater

kontinuerlig forbedring: gjentatt aktivitet for å forbedre prestasjon

korrigerende tiltak: tiltak for å fjerne årsaken(e) til et avvik eller en hendelse og hindre gjentakelse

krav: behov eller forventning som er uttrykt, vanligvis underforstått eller obligatorisk

ledelsessystem: sett av beslektede eller samvirkende elementer i en organisasjon for å etablere policyer, mål og prosesser for å oppnå disse målene

mål: resultat som skal oppnås

policy: intensjoner og retning for en organisasjon slik organisasjonens øverste ledelse formelt uttrykker det

prestasjon: målbart resultat

prosedyre: angitt framgangsmåte for å utføre en aktivitet eller en prosess

prosess: sett av beslektede eller samvirkende aktiviteter som omdanner inngangsfaktorer til utgangsfaktorer

revisjon er en systematisk, uavhengig og dokumentert prosess for å fremskaffe bevis og bedømme det objektivt for å fastslå i hvilken grad revisjonskriteriene er oppfylt.

revisor er en person med beviste personlige egenskaper og kompetanse til å utføre en revisjon.

risiko: virkning av usikkerhet

samsvar: oppfyllelse av et krav

sertifisering er en formalisert evaluering som fører til utstedelse av et sertifikat. Dette sertifikatet fungerer som et bevis på at en person, et produkt, en tjeneste eller et ledelsessystem oppfyller relevante standarder, forskrifter og bransjekrav (akkreditert.no)

suspensjon av et sertifikat betyr at sertifikatet midlertidig blir ugyldiggjort (akkreditert.no)

tilbaketrekking av et sertifikat i akkreditering betyr at sertifikatet permanent blir ugyldiggjort (akkreditert.no)

virkning: i hvilket omfang planlagte aktiviteter blir gjennomført og planlagte resultater oppnådd

Revisjonsleder personsertifisering

Bærekraft

Sertifiseringsordningen for kvalitetsrevisorer bygger på prinsippene i standardene ISO 9001 og ISO 19011, som begge legger til rette for systematisk forbedring, ansvarlig styring og tillit i organisasjoner. Standarden ISO 19011 – Retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer gir et helhetlig rammeverk for planlegging, gjennomføring og oppfølging av interne og eksterne revisjoner. Den beskriver prinsipper for revisjon, krav til kompetanse hos revisorer og metodikk for objektiv vurdering av ledelsessystemets effektivitet. ISO har vurdert bruk av standarden ISO 19011 til å understøtte følgende bærekraftsmål: 8, 9 og tilsvarende standarden for kvalitetsledelse ISO 9001 til å understøtte bærekraftsmålene 1, 9, 12, 14.

Epost adresse

info@norsksertifisering.no

Hjelp & support
Velg type henvendelse
Navn
Mobil
Epost
Beskjed