Kontakt

Coaching

Sertifisert coach er en helt ny sertifiseringsordning for de som har gjennomført opplæring i tråd med de nye standardene for coaching som er fastsatt av Standard Norge.  Standardene stiller krav til coachingskolene, til sertifiseringsorganet men især til profesjonaliteten hos den enkelte coach.

 

Norsk Sertifisering etablerer nå en egen sertifiseringsordning for alle coacher og godkjenner samtidig de kursvirksomhetene som har dokumentert at de etterlever kravene som er satt i standardene.

 

Hensikten med sertifiseringsordningen er å kunne gi trygghet til kjøpere av coachingtjenester at en sertifisert coach innehar rett kompetanse og kan levere sin tjenester som en profesjonelt utøvende part i et samarbeid med en mottaker av coaching (coachee).

 

Kravene i standardene som benyttes i sertifiseringsordingen er ment å bidra til å gi god kvalitet på coaching som tjeneste og til å å informere potensielle kjøpere av coachingstjenester om hvilke krav de kan forvente at en coaching leveranse tilfredsstiller.

 

Det vil åpnes for søknader til sertifiseringsordningen i løpet av april/mai.

Descrition-1
Descrition-2
Descrition-3
Descrition-4
Descrition-5
Descrition-6
Descrition-7
Descrition-8
Descrition-9
Descrition-10
Descrition-11
Descrition-12
Referanser

Som grunnlag for sertifiseringsordningen gjelder følgende standarder:

  • NS 11251:2023 Coaching - Krav til kompetanse
  • NS 11253:2023 Coaching - Krav til leveranse
  • NS 11254:2024 Coaching - Krav til skoler

 

For skolene er følgende standard normativ:

  • NS-ISO 21001:2018 Utdanningsorganisasjoner - Ledelsessystemer for utdanningsorganisasjoner - Krav og veiledning

For sertifiseringsorganet gjelder kravene i følgende standarden:

  • NS 11252:2024 Coaching - Krav til sertifisering
  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering - Generelle krav til organer for sertifisering av personer
Jobbprofil

En jobbprofil for en sertifisert coach kan variere avhengig av spesialisering og bransje, men en veiledende jobbprofil kan være:

 

Ansvarsområder

  • Evaluere klientens behov og mål: Forstå klientens personlige eller profesjonelle mål og utfordringer.
  • Utvikle personlige coachingplaner: Skreddersy planer som adresserer klientens spesifikke behov og mål.
  • Veilede og gi råd: Tilby veiledning og råd for personlig eller profesjonell vekst.
  • Bruke coachingteknikker: Anvende ulike teknikker og verktøy for å hjelpe klienter med selvoppdagelse og vekst.
  • Overvåke fremgang: Følge opp og spore klientens fremgang mot å nå sine mål.
  • Gi tilbakemelding og motivasjon: Tilby konstruktiv tilbakemelding, motivasjon og inspirasjon for å hjelpe klienter med å realisere sitt fulle potensial.
  • Opprettholde konfidensialitet: Sikre at all informasjon om klienter holdes konfidensiell og profesjonell.

 

Kvalifikasjoner

  • Sertifikat: Gyldig sertifikat fra Norsk Sertifisering
  • Erfaring: Tidligere erfaring med coaching, enten individuelt eller i grupper.
  • Kommunikasjonsferdigheter: Utmerkede ferdigheter i å kommunisere klart og effektivt.
  • Sosiale ferdigheter: Evne til å bygge tillit og relasjoner med kunder.
  • Problemløsning: Sterke ferdigheter i problemløsning og strategisk tenkning.
  • Kontinuerlig forbedring: Forpliktelse til kontinuerlig profesjonell utvikling og oppdatering av coachingteknikker.

 

Arbeidsoppgaver

  • Gjennomføre gruppesamtaler eller en-til-en samtaler med kunder (coachee). Herunder evaluere kundens behov og mål og utvikle skreddersydde coachingplaner.
  • Utøve veiledning med coaching som metode for kundens vekst og utvikling, gi tilbakemeldinger, motivere og inspirere kunder til å oppnå sitt fulle potensial.
  • Kontinuerlig utvide faglig kunnskap og holde deg oppdatert med de nyeste coachingteknikkene og verktøyene.
  • Samarbeide med andre fagpersoner ved behov.

 

Sertifiseringsorganet stadfester den enkelte kandidats kompetanse gjennom sertifiseringsprosessen, men kan ikke holdes ansvarlig for den sertifiserte kandidats ytelse til enhver tid.

Fordeler

Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.

 

For kandidatene

  • Dokumenterer at en har rett kompetanse
  • Sertifiseringsprogrammet bidrar til at du jobber kontinuerlig med forbedring av kompetansen din
  • Resertifisering sikrer at kompetansen holdes oppdatert og relevant
  • Intern status og signalverdi som nøkkelpersonell
  • Konkurransefordel og økt synlighet i markedet nasjonalt og internasjonalt
  • Økte jobbmuligheter da sertifikater er attraktivt i jobbskifte, rekruttering og karriereutvikling
  • Blir markedsført på sertifiseringsorganets websider
  • Kan delta i nettverk med andre sertifiserte kandidater

For arbeidsgivere

  • Økt markedsverdi for virksomheten
  • Sertifisering sikrer at sertifisert nøkkelressurs har oppdatert kompetanse, noe som kan hjelpe organisasjonen med å unngå juridiske problemer og manglende etterlevelse av egne krav
  • En sertifisert nøkkelressurs kan bidra til å implementere og vedlikeholde effektive ledelsessystemer, noe som kan føre til bedre produktkvalitet, økt effektivitet og sikkerhet
  • Kvalitetsstempel, kan fremvise dokumentert kompetanse på nøkkelpersonell i virksomheten
  • Sertifiserte nøkkelressurser er ofte bedre rustet til å identifisere og gjennomføre kontinuerlige forbedringer, og kan dermed bidra til økt konkurranseevne og bedre resultater
  • Konkurransefordel i anskaffelser
  • Enklere rekrutteringsprosesser ved å etterspørre gyldige sertifikater
  • Sertifisering fra en uavhengig tredjepart gir høy grad av troverdighet og tillit, både internt i organisasjonen og eksternt mot kunder og samarbeidspartnere

For innkjøpere

  • Trygghet for at virksomheten har dokumentert kompetanse testet av uhildet tredjepart som utsteder sertifikater.

For samarbeidspartnere

  • Trygghet for at sertifisert personell har rett kompetanse til å lykkes med samarbeidet
  • Raskere resultater fra samarbeidet da kritisk kompetanse på området er sikret
  • Dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samarbeidet og for samfunnet.
Sertifiseringskrav

For å bli sertifisert coach må du oppfylle følgende krav:

 

Opplæring (kurs):

Fullført kurs på til sammen 750 timer hos godkjent kursleverandør / skole. Timetallet er inklusive praksistimer og egenstudier. Standarden NS 11251 inneholder tabell med oversikt over de ulike emnene som må dokumenteres.

 

Krav til praksis:

Krav til praksis skal utgjøre minst 130 timer (en time er 60 min) innen generell coaching (Grunnleggende undervisning i coaching)  og krav til praksis innen egen coachingretning skal utgjøre minst 65 timer. Til sammen skal altså kandidaten gjennomføre minst 195 timer med praktisk ferdighetstrening.

 

Eksamen:

Avlagt og bestått eksamen hos sertifiseringsorganet.

 

Signert atferdskode:

Alle kandidater må signere en egenerklæring og atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.

Krav til kunnskaper og ferdigheter

Det stilles egne krav til kunnskaper og ferdigheter for å bli sertifisert coach.

 

Kravene er gjengitt i de enkelte standardene:

  • NS 11251:2023 Coaching - Krav til kompetanse
  • NS 11253:2023 Coaching - Krav til leveranse

 

For de coacher som har gjennomført opplæring for lengre tid tilbake, eller som har gjennomført en akademisk utdannelse, så vil kravene om eksempelvis kompetanse innen jus og psykologi gjelde og må dokumenteres. Det samme gjelder krav tol praksis.

Godkjente kursleverandører / skoler

Følgende skoler tilbyr godkjente kurs for sertifikatets virkeområde:

 

Ålreit instituttet AS

 

 

Eksaminering ved første gang sertifisering

Eksamensform

Observasjon og muntlig eksaminering.

 

Eksamensgjennomføring

Kandidatene skal sende inn et opptak av en komplett coachingsamtale med en coachee.

Kandidaten får invitasjon til digitalt møte for muntlig eksaminering. Muntlig eksaminering vil ta 20 min.

 

Eksamensgjennomføring

Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).

Ved oppstart av eksamineringen gis det en orientering om eksamensform, hvordan oppgavene skal besvares samt hvor lang tid som er satt av til hver oppgave.

 

Bruk av egen PC

Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.

 

Bilder og video

Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering og sertifiseringsorganet kan kontrollere eventuell fusk og dokumentere sporing i tilfelles anker eller klager. Kandidaten gir samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått».

 

Eksamensregler

Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang.

 

Spesielle forhold

Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

 

Dersom kandidaten ønsker det kan hen for egen kostnad ha med en egen eksaminator som er tilstede under muntlig eksaminering. Vedkommende skal ha kompetanse på lik linje med en veileder. Denne eksaminatoren vil kun være tilstede under muntlig utspørring og deltar ikke i sensurering som foregår internt i sertifiseringsorganet.

 

Kontinuasjon

Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.

 

Andre forløp

Dersom du har sertifikat fra annet sertifiseringsorgan kan du søke om konvertering.

 

Eksamensresultat

Sensor vil vurdere det innsendte opptaket og gjennomføring av muntlig eksaminering med kandidatens svar og refleksjoner.

 

Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke  bestått».

 

Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen.

 

Kontinuasjon

Dersom kandidaten får "ikke-bestått" på en eller begge deler, kan kandidaten gå opp til kontinuasjon. Den delen av eksamen som er bestått er gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.

Sertifikat

Når kandidaten har tilfredsstilt alle krav i sertifiseringsordningen vil sertifiseringsorganet utstede et sertifikat. Sertifikatet er et bevis på at kandidaten oppfyller kompetansekravene i standardene for sertifisert coach. Sertifikatet vil etterhvert bli tilgjengelig og kan lastes ned fra kandidatens "min side" hos sertifiseringsorganet.

 

Gyldighetstid

Sertifikatet er gyldig i 3 år. Sertifikatet forutsetter at kandidaten opptrer i henhold til atferds kode og følger sertifiseringsorganets retningslinjer for bruk av sertifikat og merke.

 

Merke og sertifikatkort

I tillegg vil kandidaten få et eget merke med angitt "sertifisert coach" som kan benyttes i kommunikasjon og markedsføring sammen med kandidatens navn. Opplysning om gyldig sertifikat vil bli distribuert på sertifiseringsorganets websider i tråd med gjeldende regler for sertifikater.

 

Dersom kandidaten ønsker det, kan det også bestilles et eget sertifikatkort i plastkort-format med egen QR kode som viser gyldigheten til kandidatens sertifikat til enhver tid. Dersom man ønsker sertifikatkort må det sendes inn et pass-bilde (ansiktsbilde) og adresse sertifikatkortet skal sendes til.

 

Retningslinjer for bruk av sertifikat og merker

  • Alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom.
  • Sertifikatet kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til.
  • Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.
  • Alle gyldige sertifikat vil bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider og til internasjonale sertifikatdatabaser dersom det er påkrevd av akkrediteringsorgan eller av norske myndigheter.
  • Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.).
  • Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.
  • Sertifikater fra Norsk Sertifisering skal brukes og evt. kopieres i sin helhet, slik at eventuelle begrensninger kommer klart fram. Tekst i sertifikatet skal ikke trekkes ut av sin sammenheng for separat bruk.
  • Bruken av sertifikat og merke skal tydelig knyttes til den sertifiserte personen, og dersom personen leverer både sertifiserte og ikke-sertifiserte tjenester (altså andre tjenester enn coaching), skal logoen benyttes på en slik måte at den ikke utilsiktet kan knyttes til ikke-sertifiserte tjenester.

 

Suspensjon og tilbaketrekking

Norsk Sertifisering kan midlertidig eller permanent trekke hele eller deler av sertifiseringsomfanget når kandidaten har misligholdt sine forpliktelser. Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

  • sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
    sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
    kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med kravene i standardene.
    sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
    sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med sertifiseringsordningen.
  • bruddpå atferdskoden.
    sertifiseringsmerket er misbrukt.
    dersom fakturaer ikke er betalt.

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

 

Ansvarsbegrensning

Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Klager og anker

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

 

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

 

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/ arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur.

 

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

 

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

 

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Priser og betalingsbetingelser

Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.

 

Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.

 

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.

 

Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:

 

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

 

Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Kompetansevedlikehold

I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.

 

Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.

 

Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.

 

Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.

Resertifisering

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny syklus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.

 

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • Dokumentasjon på antall timer bekreftet av veileder.
  • Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • Bekreftelse på at det ikke er mottatt klager innenfor sertifikatets omfang, alternativt redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de er blitt behandlet.
  • Bestått eksamen for resertifisering.

Som grunnlag for sertifiseringsordningen gjelder følgende standarder:

  • NS 11251:2023 Coaching – Krav til kompetanse
  • NS 11253:2023 Coaching – Krav til leveranse
  • NS 11254:2024 Coaching – Krav til skoler

 

For skolene er følgende standard normativ:

  • NS-ISO 21001:2018 Utdanningsorganisasjoner – Ledelsessystemer for utdanningsorganisasjoner – Krav og veiledning

For sertifiseringsorganet gjelder kravene i følgende standarden:

  • NS 11252:2024 Coaching – Krav til sertifisering
  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering – Generelle krav til organer for sertifisering av personer

En jobbprofil for en sertifisert coach kan variere avhengig av spesialisering og bransje, men en veiledende jobbprofil kan være:

 

Ansvarsområder

  • Evaluere klientens behov og mål: Forstå klientens personlige eller profesjonelle mål og utfordringer.
  • Utvikle personlige coachingplaner: Skreddersy planer som adresserer klientens spesifikke behov og mål.
  • Veilede og gi råd: Tilby veiledning og råd for personlig eller profesjonell vekst.
  • Bruke coachingteknikker: Anvende ulike teknikker og verktøy for å hjelpe klienter med selvoppdagelse og vekst.
  • Overvåke fremgang: Følge opp og spore klientens fremgang mot å nå sine mål.
  • Gi tilbakemelding og motivasjon: Tilby konstruktiv tilbakemelding, motivasjon og inspirasjon for å hjelpe klienter med å realisere sitt fulle potensial.
  • Opprettholde konfidensialitet: Sikre at all informasjon om klienter holdes konfidensiell og profesjonell.

 

Kvalifikasjoner

  • Sertifikat: Gyldig sertifikat fra Norsk Sertifisering
  • Erfaring: Tidligere erfaring med coaching, enten individuelt eller i grupper.
  • Kommunikasjonsferdigheter: Utmerkede ferdigheter i å kommunisere klart og effektivt.
  • Sosiale ferdigheter: Evne til å bygge tillit og relasjoner med kunder.
  • Problemløsning: Sterke ferdigheter i problemløsning og strategisk tenkning.
  • Kontinuerlig forbedring: Forpliktelse til kontinuerlig profesjonell utvikling og oppdatering av coachingteknikker.

 

Arbeidsoppgaver

  • Gjennomføre gruppesamtaler eller en-til-en samtaler med kunder (coachee). Herunder evaluere kundens behov og mål og utvikle skreddersydde coachingplaner.
  • Utøve veiledning med coaching som metode for kundens vekst og utvikling, gi tilbakemeldinger, motivere og inspirere kunder til å oppnå sitt fulle potensial.
  • Kontinuerlig utvide faglig kunnskap og holde deg oppdatert med de nyeste coachingteknikkene og verktøyene.
  • Samarbeide med andre fagpersoner ved behov.

 

Sertifiseringsorganet stadfester den enkelte kandidats kompetanse gjennom sertifiseringsprosessen, men kan ikke holdes ansvarlig for den sertifiserte kandidats ytelse til enhver tid.

Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.

 

For kandidatene

  • Dokumenterer at en har rett kompetanse
  • Sertifiseringsprogrammet bidrar til at du jobber kontinuerlig med forbedring av kompetansen din
  • Resertifisering sikrer at kompetansen holdes oppdatert og relevant
  • Intern status og signalverdi som nøkkelpersonell
  • Konkurransefordel og økt synlighet i markedet nasjonalt og internasjonalt
  • Økte jobbmuligheter da sertifikater er attraktivt i jobbskifte, rekruttering og karriereutvikling
  • Blir markedsført på sertifiseringsorganets websider
  • Kan delta i nettverk med andre sertifiserte kandidater

For arbeidsgivere

  • Økt markedsverdi for virksomheten
  • Sertifisering sikrer at sertifisert nøkkelressurs har oppdatert kompetanse, noe som kan hjelpe organisasjonen med å unngå juridiske problemer og manglende etterlevelse av egne krav
  • En sertifisert nøkkelressurs kan bidra til å implementere og vedlikeholde effektive ledelsessystemer, noe som kan føre til bedre produktkvalitet, økt effektivitet og sikkerhet
  • Kvalitetsstempel, kan fremvise dokumentert kompetanse på nøkkelpersonell i virksomheten
  • Sertifiserte nøkkelressurser er ofte bedre rustet til å identifisere og gjennomføre kontinuerlige forbedringer, og kan dermed bidra til økt konkurranseevne og bedre resultater
  • Konkurransefordel i anskaffelser
  • Enklere rekrutteringsprosesser ved å etterspørre gyldige sertifikater
  • Sertifisering fra en uavhengig tredjepart gir høy grad av troverdighet og tillit, både internt i organisasjonen og eksternt mot kunder og samarbeidspartnere

For innkjøpere

  • Trygghet for at virksomheten har dokumentert kompetanse testet av uhildet tredjepart som utsteder sertifikater.

For samarbeidspartnere

  • Trygghet for at sertifisert personell har rett kompetanse til å lykkes med samarbeidet
  • Raskere resultater fra samarbeidet da kritisk kompetanse på området er sikret
  • Dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samarbeidet og for samfunnet.

For å bli sertifisert coach må du oppfylle følgende krav:

 

Opplæring (kurs):

Fullført kurs på til sammen 750 timer hos godkjent kursleverandør / skole. Timetallet er inklusive praksistimer og egenstudier. Standarden NS 11251 inneholder tabell med oversikt over de ulike emnene som må dokumenteres.

 

Krav til praksis:

Krav til praksis skal utgjøre minst 130 timer (en time er 60 min) innen generell coaching (Grunnleggende undervisning i coaching)  og krav til praksis innen egen coachingretning skal utgjøre minst 65 timer. Til sammen skal altså kandidaten gjennomføre minst 195 timer med praktisk ferdighetstrening.

 

Eksamen:

Avlagt og bestått eksamen hos sertifiseringsorganet.

 

Signert atferdskode:

Alle kandidater må signere en egenerklæring og atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.

Det stilles egne krav til kunnskaper og ferdigheter for å bli sertifisert coach.

 

Kravene er gjengitt i de enkelte standardene:

  • NS 11251:2023 Coaching – Krav til kompetanse
  • NS 11253:2023 Coaching – Krav til leveranse

 

For de coacher som har gjennomført opplæring for lengre tid tilbake, eller som har gjennomført en akademisk utdannelse, så vil kravene om eksempelvis kompetanse innen jus og psykologi gjelde og må dokumenteres. Det samme gjelder krav tol praksis.

Eksamensform

Observasjon og muntlig eksaminering.

 

Eksamensgjennomføring

Kandidatene skal sende inn et opptak av en komplett coachingsamtale med en coachee.

Kandidaten får invitasjon til digitalt møte for muntlig eksaminering. Muntlig eksaminering vil ta 20 min.

 

Eksamensgjennomføring

Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).

Ved oppstart av eksamineringen gis det en orientering om eksamensform, hvordan oppgavene skal besvares samt hvor lang tid som er satt av til hver oppgave.

 

Bruk av egen PC

Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.

 

Bilder og video

Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering og sertifiseringsorganet kan kontrollere eventuell fusk og dokumentere sporing i tilfelles anker eller klager. Kandidaten gir samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått».

 

Eksamensregler

Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang.

 

Spesielle forhold

Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

 

Dersom kandidaten ønsker det kan hen for egen kostnad ha med en egen eksaminator som er tilstede under muntlig eksaminering. Vedkommende skal ha kompetanse på lik linje med en veileder. Denne eksaminatoren vil kun være tilstede under muntlig utspørring og deltar ikke i sensurering som foregår internt i sertifiseringsorganet.

 

Kontinuasjon

Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.

 

Andre forløp

Dersom du har sertifikat fra annet sertifiseringsorgan kan du søke om konvertering.

 

Når kandidaten har tilfredsstilt alle krav i sertifiseringsordningen vil sertifiseringsorganet utstede et sertifikat. Sertifikatet er et bevis på at kandidaten oppfyller kompetansekravene i standardene for sertifisert coach. Sertifikatet vil etterhvert bli tilgjengelig og kan lastes ned fra kandidatens “min side” hos sertifiseringsorganet.

 

Gyldighetstid

Sertifikatet er gyldig i 3 år. Sertifikatet forutsetter at kandidaten opptrer i henhold til atferds kode og følger sertifiseringsorganets retningslinjer for bruk av sertifikat og merke.

 

Merke og sertifikatkort

I tillegg vil kandidaten få et eget merke med angitt “sertifisert coach” som kan benyttes i kommunikasjon og markedsføring sammen med kandidatens navn. Opplysning om gyldig sertifikat vil bli distribuert på sertifiseringsorganets websider i tråd med gjeldende regler for sertifikater.

 

Dersom kandidaten ønsker det, kan det også bestilles et eget sertifikatkort i plastkort-format med egen QR kode som viser gyldigheten til kandidatens sertifikat til enhver tid. Dersom man ønsker sertifikatkort må det sendes inn et pass-bilde (ansiktsbilde) og adresse sertifikatkortet skal sendes til.

 

Retningslinjer for bruk av sertifikat og merker

  • Alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom.
  • Sertifikatet kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til.
  • Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.
  • Alle gyldige sertifikat vil bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider og til internasjonale sertifikatdatabaser dersom det er påkrevd av akkrediteringsorgan eller av norske myndigheter.
  • Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.).
  • Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.
  • Sertifikater fra Norsk Sertifisering skal brukes og evt. kopieres i sin helhet, slik at eventuelle begrensninger kommer klart fram. Tekst i sertifikatet skal ikke trekkes ut av sin sammenheng for separat bruk.
  • Bruken av sertifikat og merke skal tydelig knyttes til den sertifiserte personen, og dersom personen leverer både sertifiserte og ikke-sertifiserte tjenester (altså andre tjenester enn coaching), skal logoen benyttes på en slik måte at den ikke utilsiktet kan knyttes til ikke-sertifiserte tjenester.

 

Suspensjon og tilbaketrekking

Norsk Sertifisering kan midlertidig eller permanent trekke hele eller deler av sertifiseringsomfanget når kandidaten har misligholdt sine forpliktelser. Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

  • sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
    sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
    kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med kravene i standardene.
    sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
    sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med sertifiseringsordningen.
  • bruddpå atferdskoden.
    sertifiseringsmerket er misbrukt.
    dersom fakturaer ikke er betalt.

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

 

Ansvarsbegrensning

Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

 

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

 

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/ arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur.

 

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

 

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

 

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.

 

Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.

 

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.

 

Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:

 

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

 

Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.

 

Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.

 

Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.

 

Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny syklus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.

 

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • Dokumentasjon på antall timer bekreftet av veileder.
  • Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • Bekreftelse på at det ikke er mottatt klager innenfor sertifikatets omfang, alternativt redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de er blitt behandlet.
  • Bestått eksamen for resertifisering.

Coaching personsertifisering

Lanseres i mai.

Bærekraft

Den internasjonale standarden ISO 21001 som omhandler utdanningsledelse er normativt og gjeldende for coaching skolene. Komiteen som utvikler og forvalter standarden ISO 21001 har definert bærekraftsmålene 4, 10, 11. I tillegg har sertifiseringskomiteen lagt til bærekraftsmålene 5 og 8 som relevant.

...
Epost adresse

info@norsksertifisering.no

Hjelp & support
Velg type henvendelse
Navn
Mobil
Epost
Beskjed