Kontakt

Kvalitetsrevisor

En kvalitetsrevisor har en nøkkelfunksjon i virksomheten med ansvar for å sikre at virksomhetens ulike arbeidsprosesser tilfredsstiller krav i regelverk og de ledelsessystemstandarder som virksomheten har besluttet å ta i bruk. Kvalitetslederen er ansvarlig for å utvikle, implementere og vedlikeholde virksomhetens ledelsessystem. Kvalitetslederen rapporterer gjerne til ledelsen og er en ressurs for linjeledere i større virksomheter.

 

Descrition-1
Descrition-2
Descrition-3
Descrition-4
Descrition-5
Descrition-6
Descrition-7
Descrition-8
Descrition-9
Descrition-10
Descrition-11
Descrition-12
Referanser

Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:

  • ISO 9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet
  • ISO 19011:2018 Retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer
  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering - Generelle krav til organer for sertifisering av personer

Andre dokumenter er veiledende og anbefales:

  • ISO 9000:2015 Ledelsessystemer for kvalitet - Grunntrekk og terminologi
  • ISO 9004:2018 Kvalitetsledelse - Veiledning for å oppnå vedvarende suksess
  • ISO 10015:2019 Quality management — Guidelines for competence management and people development
Jobbprofil

En kvalitetsleder skal ha kunnskaper og ferdigheter til å utvikle organisasjonens ledelsessystem. Kvalitetsleder skal kunne:

  • kartlegge behov fra ulike interessenter, organisasjonens markedsbehov og omgivelser.
  • koordinere implementering av standarder i organisasjonen
  • gi informasjon, råd og opplæring om kvalitetsarbeidet på alle nivå i organisasjonen
  • utvikle og koordinerer utvikling av policydokumenter og prosedyrer
  • bidra til at  organisasjonen etterlever alle krav i regelverk og standarder.
  • En kvalitetsleder bør være i stand til å:
    ta og håndheve beslutninger
    tenke og handle helhetlig
    arbeide på en resultatorientert måte
    handle genuint, handle med empati
    gjenkjenne og kommunisere betydningen  og verdien av fakta
    resonnere, overtale og generere entusiasme om kvalitetsarbeidet
    forestille seg selv i andre roller og kulturer
    ta hensyn til interkulturelle/regional særtrekk
    kommunisere hensiktsmessig, med fokus på målgruppen
    kommunisere med passende språk
    handle passende i henhold til situasjonen
    håndtere konflikter på en passende måte
    gi tilbakemelding til berørte parter
    delegere oppgaver på en passende måte
    lede andre og være en lagspiller

Sertifiseringsorganet stadfester den enkelte kandidats kompetanse gjennom sertifiseringsprosessen, men kan ikke holdes ansvarlig for den sertifiserte kandidats ytelse til enhver tid.

Fordeler

Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.

For kandidatene:

  • Dokumenterer at en har rett kompetanse
  • Sertifiseringsprogrammet bidrar til at du jobber kontinuerlig med forbedring av kompetansen din
  • Resertifisering sikrer at kompetansen holdes oppdatert og relevant
  • Intern status og signalverdi som nøkkelpersonell
  • Konkurransefordel og økt synlighet i markedet nasjonalt og internasjonalt
  • Økte jobbmuligheter da sertifikater er attraktivt i jobbskifte, rekruttering og karriereutvikling
  • Blir markedsført på sertifiseringsorganets websider
  • Kan delta i nettverk med andre sertifiserte kandidater

For arbeidsgivere:

  • Økt markedsverdi for virksomheten
  • Sertifisering sikrer at kvalitetslederen har oppdatert kompetanse til å implementere relevante standarder og forskrifter, noe som kan hjelpe organisasjonen med å unngå juridiske problemer og manglende etterlevelse
  • En sertifisert kvalitetsleder kan bidra til å implementere og vedlikeholde effektive ledelsessystemer, noe som kan føre til bedre produktkvalitet, økt effektivitet, sikkerhet og redusert avfall
  • Kvalitetsstempel, kan fremvise dokumentert kompetanse på nøkkelpersonell i virksomheten
  • Sertifiserte kvalitetsledere er ofte bedre rustet til å identifisere og gjennomføre kontinuerlige forbedringer, og kan dermed bidra til økt konkurranseevne og bedre resultater
  • Konkurransefordel i anskaffelser
  • Enklere rekrutteringsprosesser ved å etterspørre gyldige sertifikater
  • Sertifisering fra en uavhengig tredjepart gir høy grad av troverdighet og tillit, både internt i organisasjonen og eksternt mot kunder og samarbeidspartnere

For innkjøpere:

  • Trygghet for at virksomheten har dokumentert kompetanse testet av uhildet tredjepart som utsteder sertifikater.

For samarbeidspartnere:

  • Trygghet for at sertifisert personell har rett kompetanse til å lykkes med samarbeidet
  • Raskere resultater fra samarbeidet da kritisk kompetanse på området er sikret
  • Dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samarbeidet og for samfunnet.
Sertifiseringskrav

For å bli sertifisert kvalitetsleder må du oppfylle følgende krav:

Utdanning og yrkeserfaring:

Alternativ A):

  • EQF 6: Høgskolekandidatgrad eller bachelorgrad,
  • 1 års yrkeserfaring innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder.

Alternativ B):

  • EQF 4: Vitnemål fra studieforberedende videregående opplæring, evt fagbrev, svennebrev, eller vitnemål fra yrkesfaglig videregående opplæring,
  • 4 års relevant yrkeserfaring, pluss 2 år innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder.

Opplæring:

Alternativ A):

  • Bestått kurs fra godkjent kursleverandør på 160 timer.

Alternativ B):

  • Bestått kurs fra godkjent kursleverandør på 80 timer samt annen bestått relevant opplæring innen fagområdet på minimum 40 timer samlet.

Opplæring skal gis som dialogbasert  klasseromsundervisning men alternative læringsformer kan benyttes men ikke mer enn 40% av opplæringen.

Innsendt CV med betydelig relevant erfaring innen fagområdet vil bli tatt i betraktning ved vurdering av forkunnskaper.

Eksamen

Det er krav om bestått skriftlig eksamen.

Det gis anledning til kontinuasjon 2 ganger dersom kandidaten stryker på en av prøvene.

Signert atferdskode

Alle kandidater må signere en egenerklæring og   atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.

Godkjente kursleverandører

Følgende kursleverandører tilbyr relevante kurs for sertifikatets virkeområde:

Kiwa Kompetanse AS

  • www.kiwa.no
  • Kabelgata 2, 0509 Oslo
  • kurs@kiwa.no

DNV Business Assurance Norway AS

  • www.dnv.no
  • Veritasveien 1, 1364 Oslo

Standard Online

  • www.standard.no
  • Lilleakerveien 2A, 0283 Oslo

KRN - Kvalitet og risiko Norge

  • www.nfkr.no
  • Adresse: Kjørbokollen 30, 1337 Sandvika

WBU - Wergeland Bedriftsutvikling AS

  • www.wbu.no
  • Kanalveien 51, 5068 Bergen

 

Eksamen

Digital eksamen: Eksamen gjennomføres digitalt fra din egen PC.

Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).

Bruk av egen PC: Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.

Eksamensform: Ved oppstart av eksamineringen gis det en orientering om eksamensform, hvordan oppgavene skal besvares samt hvor lang tid som er satt av til hver oppgave.

Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen.

Skriftlig eksamen kan bestå av flere prøver som en flervalgsprøve multiple choise) med 20 spørsmål og flere svaralternativ til hvert spørsmål som skal besvares innen 30 minutter, i tillegg kan det gis flere kunnskapsspørsmål som også skal besvares på tid.

Muntlig eksamen kan gjennomføres som et digitalt intervju eller som en case-oppgave eller scenariobeskrivelse med spørsmål som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven.

Tid: Tiden som settes av til eksamen er normalt mellom 30-60 minutt avhengig av type eksaminering. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn. Dersom det skulle oppstå tekniske problemer har vi har muligheten til å justere tiden.

Bilder og video: Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.

Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang som ISO 9000-serien.

Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

Kontinuasjon: Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.

Eksamensresultat

Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke  bestått».

Det kreves 70 % riktighet i besvarelsen for å få bestått.

Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen.

Dersom kandidaten får "ikke-bestått" på en eller begge deler, kan kandidaten gå opp til kontinuasjon. Den delen av eksamen som er bestått er gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.

Sertifikat

Tildeling av sertifikat:

Ved bestått eksamen og oppfyllelse av sertifiseringskrav utstedes et eget sertifikat med gyldighet i 3 år. Sertifikatet er gyldig til utløpsdato. Sertifikatet fornyes ved søknad til sertifiseringsorganet om resertifisering. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.

Regler for bruk av sertifikatet:

  • Alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom. Det kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til og etter gjeldende retningslinjer for bruk av sertifikater og merker.
  • Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.
  • Alle gyldige sertifikat vil bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider og til internasjonale sertifikatdatabaser dersom det er påkrevd av akkrediteringsorgan eller av norske myndigheter.
  • Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.). Kandidaten kan selv oppdatere egne opplysninger på "min side".
  • Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.

Internasjonale sertifikater:

På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat for noen av våre ordninger.

Suspensjon og tilbaketrekking:

Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

Ansvarsbegrensning:

Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Klager og anker

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Priser

Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.

Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.

Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort / kompetansekort) er det viktig at også postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.

Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:

Priser: 

  • Første gangs sertifisering:  8.900,-
  • Konvertering: 3.500,-
  • Gjenopprettelse: 5.500,-
  • Individuell vurdering: 9.300,-
  • Resertifisering:4.850,-
  • Kontinuasjoner (inntil 2 forsøk): 4.000,-
  • IPC-sertifikat (internasjonalt): 3.400,-
  • EOQ-sertifikat (europeisk)   3.400,-

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Mengderabatt
Det kan gis rabatt på avgifter dersom det er flere ved samme virksomhet som ønsker sertifikater. Rabatten gjelder antall fra samme organisasjon:

Mellom 10 og 20: 10 % reduksjon
Mellom 21 og 30: 20 % reduksjon

Kompetansevedlikehold

I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.

Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.

Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.

Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.

Resertifisering

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • 1) Dokumentasjon på relevant arbeidserfaring  (minst 2 av siste 3 år)
  • 2) Dokumentasjon på deltakelse i internkontroll, revisjoner, utført risikoanalyser eller tilsvarende
  • 3) Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • 4) Bekreftelse på at det ikke er mottatt klager innenfor sertifikatets omfang, alternativt redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de er blitt behandlet.
  • 5) Bestått eksamen med flervalgsprøve (multiple choise) . Flervalgsprøven gjennomføres på 30 minutter hvor man svarer på 10 spørsmål hvor man har fire svaralternativer.

Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:

  • ISO 9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet
  • ISO 19011:2018 Retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer
  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering – Generelle krav til organer for sertifisering av personer

Andre dokumenter er veiledende og anbefales:

  • ISO 9000:2015 Ledelsessystemer for kvalitet – Grunntrekk og terminologi
  • ISO 9004:2018 Kvalitetsledelse – Veiledning for å oppnå vedvarende suksess
  • ISO 10015:2019 Quality management — Guidelines for competence management and people development

En kvalitetsleder skal ha kunnskaper og ferdigheter til å utvikle organisasjonens ledelsessystem. Kvalitetsleder skal kunne:

  • kartlegge behov fra ulike interessenter, organisasjonens markedsbehov og omgivelser.
  • koordinere implementering av standarder i organisasjonen
  • gi informasjon, råd og opplæring om kvalitetsarbeidet på alle nivå i organisasjonen
  • utvikle og koordinerer utvikling av policydokumenter og prosedyrer
  • bidra til at  organisasjonen etterlever alle krav i regelverk og standarder.
  • En kvalitetsleder bør være i stand til å:
    ta og håndheve beslutninger
    tenke og handle helhetlig
    arbeide på en resultatorientert måte
    handle genuint, handle med empati
    gjenkjenne og kommunisere betydningen  og verdien av fakta
    resonnere, overtale og generere entusiasme om kvalitetsarbeidet
    forestille seg selv i andre roller og kulturer
    ta hensyn til interkulturelle/regional særtrekk
    kommunisere hensiktsmessig, med fokus på målgruppen
    kommunisere med passende språk
    handle passende i henhold til situasjonen
    håndtere konflikter på en passende måte
    gi tilbakemelding til berørte parter
    delegere oppgaver på en passende måte
    lede andre og være en lagspiller

Sertifiseringsorganet stadfester den enkelte kandidats kompetanse gjennom sertifiseringsprosessen, men kan ikke holdes ansvarlig for den sertifiserte kandidats ytelse til enhver tid.

Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.

For kandidatene:

  • Dokumenterer at en har rett kompetanse
  • Sertifiseringsprogrammet bidrar til at du jobber kontinuerlig med forbedring av kompetansen din
  • Resertifisering sikrer at kompetansen holdes oppdatert og relevant
  • Intern status og signalverdi som nøkkelpersonell
  • Konkurransefordel og økt synlighet i markedet nasjonalt og internasjonalt
  • Økte jobbmuligheter da sertifikater er attraktivt i jobbskifte, rekruttering og karriereutvikling
  • Blir markedsført på sertifiseringsorganets websider
  • Kan delta i nettverk med andre sertifiserte kandidater

For arbeidsgivere:

  • Økt markedsverdi for virksomheten
  • Sertifisering sikrer at kvalitetslederen har oppdatert kompetanse til å implementere relevante standarder og forskrifter, noe som kan hjelpe organisasjonen med å unngå juridiske problemer og manglende etterlevelse
  • En sertifisert kvalitetsleder kan bidra til å implementere og vedlikeholde effektive ledelsessystemer, noe som kan føre til bedre produktkvalitet, økt effektivitet, sikkerhet og redusert avfall
  • Kvalitetsstempel, kan fremvise dokumentert kompetanse på nøkkelpersonell i virksomheten
  • Sertifiserte kvalitetsledere er ofte bedre rustet til å identifisere og gjennomføre kontinuerlige forbedringer, og kan dermed bidra til økt konkurranseevne og bedre resultater
  • Konkurransefordel i anskaffelser
  • Enklere rekrutteringsprosesser ved å etterspørre gyldige sertifikater
  • Sertifisering fra en uavhengig tredjepart gir høy grad av troverdighet og tillit, både internt i organisasjonen og eksternt mot kunder og samarbeidspartnere

For innkjøpere:

  • Trygghet for at virksomheten har dokumentert kompetanse testet av uhildet tredjepart som utsteder sertifikater.

For samarbeidspartnere:

  • Trygghet for at sertifisert personell har rett kompetanse til å lykkes med samarbeidet
  • Raskere resultater fra samarbeidet da kritisk kompetanse på området er sikret
  • Dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samarbeidet og for samfunnet.

For å bli sertifisert kvalitetsleder må du oppfylle følgende krav:

Utdanning og yrkeserfaring:

Alternativ A):

  • EQF 6: Høgskolekandidatgrad eller bachelorgrad,
  • 1 års yrkeserfaring innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder.

Alternativ B):

  • EQF 4: Vitnemål fra studieforberedende videregående opplæring, evt fagbrev, svennebrev, eller vitnemål fra yrkesfaglig videregående opplæring,
  • 4 års relevant yrkeserfaring, pluss 2 år innen kvalitetsledelse eller beslektede arbeidsområder.

Opplæring:

Alternativ A):

  • Bestått kurs fra godkjent kursleverandør på 160 timer.

Alternativ B):

  • Bestått kurs fra godkjent kursleverandør på 80 timer samt annen bestått relevant opplæring innen fagområdet på minimum 40 timer samlet.

Opplæring skal gis som dialogbasert  klasseromsundervisning men alternative læringsformer kan benyttes men ikke mer enn 40% av opplæringen.

Innsendt CV med betydelig relevant erfaring innen fagområdet vil bli tatt i betraktning ved vurdering av forkunnskaper.

Eksamen

Det er krav om bestått skriftlig eksamen.

Det gis anledning til kontinuasjon 2 ganger dersom kandidaten stryker på en av prøvene.

Signert atferdskode

Alle kandidater må signere en egenerklæring og   atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.

Digital eksamen: Eksamen gjennomføres digitalt fra din egen PC.

Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).

Bruk av egen PC: Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.

Eksamensform: Ved oppstart av eksamineringen gis det en orientering om eksamensform, hvordan oppgavene skal besvares samt hvor lang tid som er satt av til hver oppgave.

Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen.

Skriftlig eksamen kan bestå av flere prøver som en flervalgsprøve multiple choise) med 20 spørsmål og flere svaralternativ til hvert spørsmål som skal besvares innen 30 minutter, i tillegg kan det gis flere kunnskapsspørsmål som også skal besvares på tid.

Muntlig eksamen kan gjennomføres som et digitalt intervju eller som en case-oppgave eller scenariobeskrivelse med spørsmål som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven.

Tid: Tiden som settes av til eksamen er normalt mellom 30-60 minutt avhengig av type eksaminering. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn. Dersom det skulle oppstå tekniske problemer har vi har muligheten til å justere tiden.

Bilder og video: Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.

Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang som ISO 9000-serien.

Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

Kontinuasjon: Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.

Tildeling av sertifikat:

Ved bestått eksamen og oppfyllelse av sertifiseringskrav utstedes et eget sertifikat med gyldighet i 3 år. Sertifikatet er gyldig til utløpsdato. Sertifikatet fornyes ved søknad til sertifiseringsorganet om resertifisering. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.

Regler for bruk av sertifikatet:

  • Alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom. Det kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til og etter gjeldende retningslinjer for bruk av sertifikater og merker.
  • Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.
  • Alle gyldige sertifikat vil bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider og til internasjonale sertifikatdatabaser dersom det er påkrevd av akkrediteringsorgan eller av norske myndigheter.
  • Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.). Kandidaten kan selv oppdatere egne opplysninger på “min side”.
  • Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.

Internasjonale sertifikater:

På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat for noen av våre ordninger.

Suspensjon og tilbaketrekking:

Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

Ansvarsbegrensning:

Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.

Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.

Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort / kompetansekort) er det viktig at også postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.

Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:

Priser: 

  • Første gangs sertifisering:  8.900,-
  • Konvertering: 3.500,-
  • Gjenopprettelse: 5.500,-
  • Individuell vurdering: 9.300,-
  • Resertifisering:4.850,-
  • Kontinuasjoner (inntil 2 forsøk): 4.000,-
  • IPC-sertifikat (internasjonalt): 3.400,-
  • EOQ-sertifikat (europeisk)   3.400,-

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Mengderabatt
Det kan gis rabatt på avgifter dersom det er flere ved samme virksomhet som ønsker sertifikater. Rabatten gjelder antall fra samme organisasjon:

Mellom 10 og 20: 10 % reduksjon
Mellom 21 og 30: 20 % reduksjon

I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.

Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.

Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.

Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • 1) Dokumentasjon på relevant arbeidserfaring  (minst 2 av siste 3 år)
  • 2) Dokumentasjon på deltakelse i internkontroll, revisjoner, utført risikoanalyser eller tilsvarende
  • 3) Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • 4) Bekreftelse på at det ikke er mottatt klager innenfor sertifikatets omfang, alternativt redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de er blitt behandlet.
  • 5) Bestått eksamen med flervalgsprøve (multiple choise) . Flervalgsprøven gjennomføres på 30 minutter hvor man svarer på 10 spørsmål hvor man har fire svaralternativer.

Kvalitetsrevisor personsertifisering

Bærekraft

Standardene som benyttes i sertifiseringsordningen er utviklet av komiteen for kvalitetssystemer ISO/TC 176 og komiteen for revisjonsledelse i ISO/TMBG. Standardene bidrar til følgende bærekraftsmål:

...
Epost adresse

info@norsksertifisering.no

Hjelp & support
Velg type henvendelse
Navn
Mobil
Epost
Beskjed