Sertifisering er en bekreftelse fra en uavhengig tredjepart på at en kandidat tilfredsstiller nødvendige krav til kunnskaper og ferdigheter.
Vedlikehold omfatter en kombinasjon av alle tekniske, administrative og ledelsesrelaterte tiltak gjennom en enhets livssyklus som har til hensikt å opprettholde den i eller gjenopprette den til en tilstand der den kan oppfylle den krevde funksjonen. Vedlikeholdskompetanse bidrar til å ivareta produksjonsutstyr, tekniske anlegg, bygninger, infrastruktur, og bidrar dermed til et mer bærekraftig næringsliv.
Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:
Den europeiske standarden angir krav til kunnskap, ferdigheter og kompetansekrav for vedlikeholdspersonell som skal utføre oppgaver innen vedlikehold av fabrikker, verksteder, infrastruktur, bygg og produksjonssystemer inklusive teknisk vedlikehold.
Normative referanser:
For vedlikeholdsleder gjelder også kravene i IPC Management Systems Manager Certification Scheme – IPC-PL-14-04 23 oktober 2015.
Andre relevante ledelsessystemstandarder:
En vedlikeholdsleder har en viktig rolle i å sikre at alt utstyr og fasiliteter fungerer optimalt i organisasjonen. Eksempler på ansvarsområder for vedlikeholdslederen kan være:
Målgruppen for sertifiseringsordningen er vedlikeholdsledere med erfaring som leder av enheter eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for. Ordningen gjelder for alle sektorer som leverer varer og tjenester.
Formålet med ordningen er dels å sikre en bred tilførsel av vedlikeholdskompetanse i samfunnet, og bidra til å ivareta produksjonsutstyr, tekniske anlegg, bygninger, og infrastruktur for et bærekraftig arbeidsliv.
Virksomheter: Skaffe kompetanse som kan synliggjøre behov for å ivareta verdier, sikre den tekniske tilstanden og bidra til levetidforlengelse overfor toppledelsen, og som kan støtte denne i arbeidet med å etablere, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre styringssystem for vedlikehold.
Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.
For kandidatene:
For arbeidsgivere:
For innkjøpere:
For samarbeidspartnere:
For å bli sertifisert vedlikeholdsleder må du oppfylle følgende betingelser:
Utdanning og arbeidserfaring
Bachelor eller høyere og minst 3 års relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 2 års erfaring som leder av enheter eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet
eller
Teknisk fagskole eller tilsvarende og minst 4 års relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 3 års erfaring som leder av lag eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet
eller
Fagbrev eller tilsvarende i mekaniske/elektro/automasjon/ fag og minst 5 års forslag relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 4 års erfaring som leder av lag eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet.
Godkjent opplæring
Kurs og kursarrangøren må være godkjent av sertifiseringsorganet og kursleverandør må ha signert avtale med sertifiseringsorganet. Kurset må dekke de kompetansekravene angitt i standarden. Kurset skal være av ca. 30 undervisningstimers varighet, i tillegg skal kurs som vedlikeholdstekniker (80 undervisningstimer) samt kurs for vedlikeholdsingeniør (25 undervisningstimer) inngå. Totalt skal opplæringen for en vedlikeholdsleder dekke 135 undervisningstimer.
Opplæringsformer
Opplæring skal gis som dialogbasert klasseromsundervisning. Alternative læringsformer som digital undervisning, e-læring, egenstudier etc kan benyttes men ikke mer enn 40% av opplæringen. Opplæringsformen må være egnet for formålet og være spesifisert i kursprogrammet
Signert atferdskode
Alle kandidater må signere en egenerklæring og atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.
Vedlikehold omfatter en kombinasjon av alle tekniske, administrative og ledelsesrelaterte tiltak gjennom en enhets livssyklus som har til hensikt å opprettholde den i eller gjenopprette den til en tilstand der den kan oppfylle den krevde funksjonen. Kunnskaps- og ferdighetskrav for vedlikeholdspersonell omfatter:
Fagkunnskap: tilegnet gjennom erfaring og teori: Faglig forståelse og teknisk innsikt i og oppdatert kunnskap om prosesser og teknologi og kunnskap om og forståelse av bruken av fagterminologi og -informasjon til å kunne opprettholde eller gjenvinne teknisk tilstand.
Metodeanvendelse: Risikovurderinger, kritikalitetsanalyser, feilanalyser, prosjektledelse, styring av arbeidsgrupper, bruk av statistiske metoder, analyser og organisatoriske verktøy, budsjettering og strategiarbeid.
Applikasjonskunnskap: Kontorstøtteverktøy og systemer for vedlikeholdsinformasjon (CMMS – computerized maintenance management system).
Regulatorisk kunnskap: Lover og forskrifter rettet mot arbeidsmiljø og sikkerhet, standarder for styringssystemer
og standarden NS-EN 15628 med grensesnitt til andre standarder.
Lederkunnskap: tilegnet gjennom ledererfaring og teori.
Sosial kompetanse: Evne til å inngå relasjoner med andre mennesker, gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
Del 1: Flervalgsoppgave
Kandidatens får ti (10) spørsmål, det gis to poeng pr. oppgave for riktig svar, og 0 for feil svar. Maksimal poengsum er 20. Trykk på raden under hvert spørsmål for det alternativ som virker mest riktig (gir mest korrekt informasjon). Det settes av 30 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
Hva er viktigst når man skal etablere et vedlikeholdsmål?
Svaralternativer:
Del 2: Kunnskapsprøve
Del 2 består av seks (6) kunnskapsspørsmål skal hvert besvares på den avsatte tekstfelt. Et svar gir 0-10 poeng, hele oppgaven kan gi 60 poeng. Det settes av 90 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
I en moderne bedrift som produserer fremtidens biler har en som mål å bli ledende og om to år være World Class (WCM) innenfor vedlikehold/ Maintenance. I dag er bedriften ledende innen TPM.
Forklar hva som menes med TPM og beskriv hva som er forskjellen på en bedrift som vil være ledende innenfor TPM og en som vil være ledende innen WCM. Denne bedriften ønsker å utvikle en moderne vedlikeholdsstyringsmodell. Skisser en slik modell for bedriften.
Del 3: Analyseoppgave – anvendelse av kunnskap.
Del 3 består av 2 separate oppgaver, og svarene skal være mer omfattende og basert på kandidatens egne refleksjoner og praktiske vurderinger (maks. 500 ord for hver oppgave). Maksimalt kan det oppnås 20 poeng. Det settes av 30 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
a) I basisstudien er styringssløyfa sentral.
Skisser styringssløyfa. Hva menes med å lukke sløyfa? Sett opp forslag til modifikasjoner av sløyfa.
b) I analysedelen i styringssløyfa benyttes ofte RCA (rotårsaksanalyse). Forklar hva som menes med RCA.
c) FMEA er en viktig analysemetode (verktøy i en RCA). List opp tre andre metoder/verktøy som ofte benyttes i en RCA. Argumenter for dine metoder og list opp svakheter og ulemper med metodene.
Et av kravene for å bli sertifisert er at kandidaten har gjennomført et kurs som dekker kravene til teoretisk kunnskap i henhold til kravene i sertifiseringsordningen som er fastsatt av sertifiseringsorganet. Kursvirksomheter er ansvarlig for at kurset dekker alle detaljkrav i pensumlisten.
Kursvirksomheter som ønsker å tilby kurs i sertifiseringsordningen kan søke Norsk Sertifisering AS om godkjennelse av kurs og kursopplegg for sertifisering. Alle kurs som som godkjennes vil få en gyldighet på 3 år før de må fornyes.
Godkjente kursleverandører:
Quality Norway AS
www.qualitynorway.no
Godkjenning gyldig til: 04.11.2026
ID kontroll:
Kandidater som skal avlegge eksamen må legitimere seg før eksamen kan starte. Bank-ID, pass, ID-kort eller førerkort aksepteres.
Bruk av egen PC:
Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget fungerende kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Kandidaten skal laste ned et program for tilgang til eksamensplattformen i Wiseflow. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.
Tid:
Det bør beregnes inntil 3 timer til eksamineringen for både skriftlig og muntlig eksaminering. Den skriftlige delen beregnes til 2,5 time. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn.
Eksamensgjennomføring:
Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen. Alle eksamener gjennomføres digitalt fra egen PC.
Skriftlig eksamen:
Skriftlig eksamen består av 3 deler. Del 1 er en flervalgsprøve, dels 2 består av kunnskapsspørsmål og del 3 et en analyseoppgave (case).
Muntlig eksamen:
Muntlig eksamen gjennomføres med en case-oppgave som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven. Presentasjonen blir tatt opp på video og oversendt eksaminatorene til gjennomgang før digitalt intervju.
Bilder og video: Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.
Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang. Eksamensreglene fra Norsk Sertifisering AS skal følges.
Hjelpemidler:
Tillatte hjelpemidler under eksamen er: standarden NS-EN 15628, kalkulator og egne notater.
Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.
Kontinuasjon:
Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift. Dersom kandidaten består kun muntlig eller kun skriftlig del av eksamen, er den deleksamen som er bestått gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.
Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke bestått». Det kreves 70 % riktighet i besvarelsen (både skriftlig og muntlig) for å få bestått.
Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen.
Tildeling av sertifikat:
Ved bestått eksamen og oppfyllelse av alle sertifiseringskrav utstedes et kompetansesertifikat. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.
Gyldighetsperiode:
Sertifikatet har gyldighet i 3 år og er gyldig til utløpsdato.
Internasjonale sertifikater:
På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat for noen av våre ordninger.
Regler for bruk av sertifikatet:
Sertifiseringsorganet har anledning til å avvise søknader, suspendere eller tilbaketrekke sertifikat dersom sertifiseringsreglene ikke overholdes.
Suspensjon og tilbaketrekking:
Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:
a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)
Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake, ikke betalt eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.
Ansvarsbegrensning:
Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.
Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.
En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.
En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.
Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.
Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.
Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.
Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.
Betalingsbetingelser:
Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort) er det viktig at søknaden inneholder passbilde samt at postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.
Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:
Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.
Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.
I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.
Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.
Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.
Opplæring som tas i sertifikatperioden skal være relevant for sertifikatets virkeområde og kan omfatte metodeanvendelser eller endringer i, eller nye rammevilkår. Det siste kan omfatte generelle eller bransjerettede forskriftskrav, standarder (bransje-, system-, akkrediteringsstandarder), normer, med mer. Det kan også gjelde relevante interne kurs og samlinger innenfor sertifikatets virkeområde. All kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har deltatt på, vil bli vurdert på individuelt grunnlag.
Læreprosesser i arbeidsforhold
Læreprosesser i arbeidsforhold kan omfatte dokumentert deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser / forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Dette kan omfatte endringer i rammebetingelser (generelle eller bransjerettede forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder), organisasjon, metodeanvendelser, teknologi eller annet.
Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.
Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.
Ved resertifisering er det kun en skriftlig eksamen som avlegges.
For å bli resertifisert stilles det følgende krav:
Arbeidsrapport
Kandidaten skal levere en arbeidsrapport for sertifikatperioden før resertifisering. Rapporten skal inneholde:
Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:
Den europeiske standarden angir krav til kunnskap, ferdigheter og kompetansekrav for vedlikeholdspersonell som skal utføre oppgaver innen vedlikehold av fabrikker, verksteder, infrastruktur, bygg og produksjonssystemer inklusive teknisk vedlikehold.
Normative referanser:
For vedlikeholdsleder gjelder også kravene i IPC Management Systems Manager Certification Scheme – IPC-PL-14-04 23 oktober 2015.
Andre relevante ledelsessystemstandarder:
En vedlikeholdsleder har en viktig rolle i å sikre at alt utstyr og fasiliteter fungerer optimalt i organisasjonen. Eksempler på ansvarsområder for vedlikeholdslederen kan være:
Målgruppen for sertifiseringsordningen er vedlikeholdsledere med erfaring som leder av enheter eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for. Ordningen gjelder for alle sektorer som leverer varer og tjenester.
Formålet med ordningen er dels å sikre en bred tilførsel av vedlikeholdskompetanse i samfunnet, og bidra til å ivareta produksjonsutstyr, tekniske anlegg, bygninger, og infrastruktur for et bærekraftig arbeidsliv.
Virksomheter: Skaffe kompetanse som kan synliggjøre behov for å ivareta verdier, sikre den tekniske tilstanden og bidra til levetidforlengelse overfor toppledelsen, og som kan støtte denne i arbeidet med å etablere, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre styringssystem for vedlikehold.
Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.
For kandidatene:
For arbeidsgivere:
For innkjøpere:
For samarbeidspartnere:
For å bli sertifisert vedlikeholdsleder må du oppfylle følgende betingelser:
Utdanning og arbeidserfaring
Bachelor eller høyere og minst 3 års relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 2 års erfaring som leder av enheter eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet
eller
Teknisk fagskole eller tilsvarende og minst 4 års relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 3 års erfaring som leder av lag eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet
eller
Fagbrev eller tilsvarende i mekaniske/elektro/automasjon/ fag og minst 5 års forslag relevant og oppdatert yrkeserfaring, hvorav minst 4 års erfaring som leder av lag eller personell i en vedlikeholdsfunksjon eller vedlikeholdstjeneste som vedkommende har direkte ansvar for eller tilsvarende relevant ledererfaring, herunder drift/produksjon, teknisk, risikostyring, kvalitet og sikkerhet.
Godkjent opplæring
Kurs og kursarrangøren må være godkjent av sertifiseringsorganet og kursleverandør må ha signert avtale med sertifiseringsorganet. Kurset må dekke de kompetansekravene angitt i standarden. Kurset skal være av ca. 30 undervisningstimers varighet, i tillegg skal kurs som vedlikeholdstekniker (80 undervisningstimer) samt kurs for vedlikeholdsingeniør (25 undervisningstimer) inngå. Totalt skal opplæringen for en vedlikeholdsleder dekke 135 undervisningstimer.
Opplæringsformer
Opplæring skal gis som dialogbasert klasseromsundervisning. Alternative læringsformer som digital undervisning, e-læring, egenstudier etc kan benyttes men ikke mer enn 40% av opplæringen. Opplæringsformen må være egnet for formålet og være spesifisert i kursprogrammet
Signert atferdskode
Alle kandidater må signere en egenerklæring og atferdskode som forplikter kandidaten under sertifikatperioden.
Vedlikehold omfatter en kombinasjon av alle tekniske, administrative og ledelsesrelaterte tiltak gjennom en enhets livssyklus som har til hensikt å opprettholde den i eller gjenopprette den til en tilstand der den kan oppfylle den krevde funksjonen. Kunnskaps- og ferdighetskrav for vedlikeholdspersonell omfatter:
Fagkunnskap: tilegnet gjennom erfaring og teori: Faglig forståelse og teknisk innsikt i og oppdatert kunnskap om prosesser og teknologi og kunnskap om og forståelse av bruken av fagterminologi og -informasjon til å kunne opprettholde eller gjenvinne teknisk tilstand.
Metodeanvendelse: Risikovurderinger, kritikalitetsanalyser, feilanalyser, prosjektledelse, styring av arbeidsgrupper, bruk av statistiske metoder, analyser og organisatoriske verktøy, budsjettering og strategiarbeid.
Applikasjonskunnskap: Kontorstøtteverktøy og systemer for vedlikeholdsinformasjon (CMMS – computerized maintenance management system).
Regulatorisk kunnskap: Lover og forskrifter rettet mot arbeidsmiljø og sikkerhet, standarder for styringssystemer
og standarden NS-EN 15628 med grensesnitt til andre standarder.
Lederkunnskap: tilegnet gjennom ledererfaring og teori.
Sosial kompetanse: Evne til å inngå relasjoner med andre mennesker, gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
For denne sertifiseringsordningen er det fastsatt en egen læretaksonomi som klassifiserer læringsmål og kandidatens utbytte av opplæringen.
En læretaksonomi er grunnlaget for krav til kursvirksomhetene og skal bidra til å strukturere læringsprosesser og evaluere kandidatenes prestasjoner.
Læretaksonomien skal sees i sammenheng med det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (EQR) som også er implementert i Norge som Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Rammeverket er delt inn i åtte nivåer som beskriver kandidatenes læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og kompetanse på hvert nivå.
Ved å integrere læretaksonomi og kvalifikasjonsrammeverket i sertifiseringsordningen, kan kursvirksomhetene sikre at læringsutbyttet er konsistent og av høy kvalitet, noe som støtter livslang læring og internasjonal anerkjennelse av kvalifikasjoner.
Læretaksonomi for vedlikehold
Læretaksonomien med krav til kunnskap og ferdigheter danner grunnlag for godkjennelse av kurs og opplæring, utarbeidelse av eksamensoppgaver og bedømming av eksamensbesvarelser.
Innenfor de respektive kompetanseområdene er det beskrevet krav til ferdigheter og kunnskap med aktuelt ferdighetsnivå A, B, C eller D.
Nivå | Kunnskapsnivå | Ferdighetsnivå |
A:
Generell |
Grunnleggende kjennskap til kompetanseområdet | Være i stand til å kunne identifisere kompetanseområdets
fagmiljø og anvendelsesområde overfor annenpart (kolleger, kunder, sensor og andre interesseparter) |
B:
Være i stand til |
Være i stand til å kunne forstå og forklare
kompetanseområdet. |
Være i stand til å kunne forklare kompetanseområdet til og
gjøre det forståelig for annenpart (kolleger, kunder, sensor og andre interesseparter) |
C:
Detaljert
|
Detaljert kunnskap om kompetanseområdet | Være i stand til å kunne anvende kompetanseområdet i daglig
virke, dvs. praktisk bruk |
D:
Veldig detaljert |
Inngående kunnskap om kompetanseområdet
|
Være i stand til å kunne anvende kompetanseområdet i daglig
virke og analysere og evaluere resultatene fra det. |
Læringstaksonomi for vedlikeholdsteknikere
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A1
Gjennomføre eller sørge for at sikker utførelse av vedlikeholdsplan er i henhold til virksomhetsstrate gier |
a) Gjennomføre planlagte oppgaver i henhold til vedlikeholdsplaner; | D | a) Vedlikeholdsplaner, standarder og driftsmessige arbeidsmetoder; | C |
b) Gjennomføre kontrolloppgaver for å avdekke og forhindre at komponenter degraderes; | C | b) Teknisk dokumentasjon og vedlikeholdshåndbøker; | C | |
c) Identifisere og foreslå tiltak eller prosjekter for å forbedre pålitelighet, tilgjengelighet og vedlikeholdstilpasning for bygg, anlegg og produksjonssystemer; | C | c) Prosedyrer; | C | |
d) Sørge for organisering av og disiplin blant driftspersonellet innenfor sitt ansvarsområde; | D | d) Virksomhetens jobb- beskrivelser og roller; | C | |
e) Bruke maskiner, utstyr og verktøy som er nødvendig for utførelse av vedlikeholdsoppgaver; | C | e) Verktøy/metodologi for risikovurdering; | B | |
f) Oppfylle kravene i prosedyrer, standarder og driftsmessige arbeidsmetoder; | D | f) Prinsipper og teknikker som kjennetegner det enkelte yrket; | B | |
g) Anvende diagnoseteknikker (sviktanalyse og problemløsingsteknikker) og tilstandsbasert vedlikehold. | D | g) Prinsipper, logikk og parametere for drift og bruk av bygg, anlegg, produksjonssystemer og komponenter; | C | |
h) Vedlikeholdsmål. | D |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A2 Handle umiddelbart i tilfelle svikt eller funksjonsfeil for å sikre effektiv gjenvinning | a) Tolke de første tegn til svikt og bruke feildiagnosemetoder | D | a) Standarder og driftsmessige arbeidsmetoder; | D |
b) Umiddelbart avdekke
årsaker til svikt og bestemme egnede korrigerende tiltak; |
C | b) Teknisk dokumentasjon og vedlikeholdshåndbøker; | B | |
c) Arbeide i henhold til prinsipper for kvalitet og sikkerhet; | C | c) Prosedyrer; | B | |
d) Gjennomføre gjenvinningsoppgaver i henhold til metodologi og standardarbeider som kreves; | B | d) Virksomhetens jobb- beskrivelser og roller; | C | |
e) Sørge for og koordinere utførelse av reparasjon og gjenvinningsoppgaver innenfor sitt arbeidsområde. | C | e) Verktøy/metodologi for risikovurdering; | B | |
f) Prosesser og arbeidssykluser; | C | |||
g) Prinsipper og teknikker som kjennetegner det enkelte yrket; | C | |||
h) Prinsipper, logikk og parametere for drift og bruk av bygg, anlegg, produksjonssystemer og komponenter; | B | |||
i) Feildiagnosemetoder. | C |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A3 Gjennomføre eller sikre korrekt utførelse i henhold til regler og prosedyrer for sikkerhet, helse og miljøvern
|
a) Bruke det personlige eller felles beskyttelsesutstyret som kreves; | D | a) Lovgivning og tekniske standarder; | C |
b) Oppfylle målene og retningslinjene i “ledelsessystemet” for:
1) kvalitet, 2) sikkerhet og arbeidstakeres helse, miljø; |
D | b) Prosedyrer; | C | |
c) Overholde lover, prosedyrer og regler for virksomheten; | D | c) Være klar over valg og handlingers innvirkning på sikkerhet, helse og miljø; | B | |
d) Sørge for og/eller overholde organisering av arbeidsplassbeskyttelse; | D | d) Ledelsessystemet for sikkerhet og helse; | C | |
e) Bruke maskiner, utstyr og instrumenter som kreves i lover og europeiske forordninger. | C | e) Ledelsessystemet for kvalitet; | B | |
f) Ledelsessystemet for miljø. | B |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A4 Sikre tilgjengelighet av materiell, verktøy og utstyr som er nødvendig for utføre vedlikeholdsoppg avene | a) a) Definere behovene for teknisk materiell knyttet til vedlikeholdsplanene; | B | a) Teknikker og metode for styring av materiell; | B |
b) Sikre tilgjengelighet av materiell og utstyr som kreves for korrigerende vedlikehold i henhold til selskapets prosedyrer; | C | b) Forskriftsmessige og prosedyremessige begrensninger i forbindelse med styring av utstyr og verktøy for vedlikehold. | B | |
c) Gjennomføre forberedelse og tilpasning av maskiner, instrumenter og utstyr som er nødvendig for arbeidet. | C |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A5 Koordinere og/eller ha tilsyn med vedlikeholds- oppgavene på stedet | a) Definere og garantere tilgjengelighet av materiell, maskiner, utstyr og arbeidskraft som er nødvendig for det aktuelle arbeidet; | C | a) Teknikker for kommunikasjon, opplæring og veiledning; | C |
b) Bruke tilgjengelige ressurser på en virksom og effektiv måte; | C | b) Metoder og regler for å forberede og planlegge oppgaver; | C | |
c) Organisere driftspersonellets arbeid, tildele nødvendige oppgaver og sikre bruk av personlig og felles beskyttelsesutstyr; | C | c) Styring av arbeidsorganisasjonen; | B | |
d) Sørge for ferdigstillelse av oppgavene som er gjennomført; | D | d) Prosedyrer; | B | |
e) Sikre disiplin blant ansatte; | C | e) Virksomhetens jobb- beskrivelser; | C | |
f) Sørge for opplæring, personlig veiledning og faglig utvikling av personellet innenfor sitt ansvarsområde; | B | f) Lovgivning og tekniske standarder. | C | |
g) Verifisere at personellet i samarbeidet tilfredsstiller minstekravene til gjennomføring av de tildelte oppgavene. | B |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A6 Sikre kvaliteten på vedlikeholds- oppgavene
|
Gjennomføre de tildelte vedlikeholdsoppgavene på en korrekt, virksom og effektiv måte; | D | a) Være klar over valg og handlinger innenfor , helse og miljø; | B |
Kontrollere at utførelsen av arbeidet er korrekt, og personellets produktivitet; | C | b) Ledelsessystem for kvalitet og prinsipper; | B | |
Verifisere at den vedlikeholdte gjenstanden fungerer korrekt når oppgaven er utført; | D | c) Kommunikasjonsteknikker. | B | |
Sørge for kontinuerlig forbedring av vedlikeholdet. | C |
Nøkkelkompetanse | Kunnskapsnivå | Nivå | Ferdighetsnivå | Nivå |
A7 Bruke og sikre bruk av IKT- systemer
|
a) Bruke og sikre bruk av ledelsessystemer for vedlikehold; | C | a) IKT-systemer og -verktøy for vedlikehold; | D |
b) Bruke og sikre bruk av teknologiverktøy i forbindelse med sin jobb; | C | b) Prosedyrer. | B | |
c) Ferdigstille teknisk og økonomisk dokumentasjon på papir eller elektronisk i henhold til prosedyrer. | C |
Del 1: Flervalgsoppgave
Kandidatens får ti (10) spørsmål, det gis to poeng pr. oppgave for riktig svar, og 0 for feil svar. Maksimal poengsum er 20. Trykk på raden under hvert spørsmål for det alternativ som virker mest riktig (gir mest korrekt informasjon). Det settes av 30 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
Hva er viktigst når man skal etablere et vedlikeholdsmål?
Svaralternativer:
Del 2: Kunnskapsprøve
Del 2 består av seks (6) kunnskapsspørsmål skal hvert besvares på den avsatte tekstfelt. Et svar gir 0-10 poeng, hele oppgaven kan gi 60 poeng. Det settes av 90 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
I en moderne bedrift som produserer fremtidens biler har en som mål å bli ledende og om to år være World Class (WCM) innenfor vedlikehold/ Maintenance. I dag er bedriften ledende innen TPM.
Forklar hva som menes med TPM og beskriv hva som er forskjellen på en bedrift som vil være ledende innenfor TPM og en som vil være ledende innen WCM. Denne bedriften ønsker å utvikle en moderne vedlikeholdsstyringsmodell. Skisser en slik modell for bedriften.
Del 3: Analyseoppgave – anvendelse av kunnskap.
Del 3 består av 2 separate oppgaver, og svarene skal være mer omfattende og basert på kandidatens egne refleksjoner og praktiske vurderinger (maks. 500 ord for hver oppgave). Maksimalt kan det oppnås 20 poeng. Det settes av 30 min til oppgaven.
Eksempel på oppgave:
a) I basisstudien er styringssløyfa sentral.
Skisser styringssløyfa. Hva menes med å lukke sløyfa? Sett opp forslag til modifikasjoner av sløyfa.
b) I analysedelen i styringssløyfa benyttes ofte RCA (rotårsaksanalyse). Forklar hva som menes med RCA.
c) FMEA er en viktig analysemetode (verktøy i en RCA). List opp tre andre metoder/verktøy som ofte benyttes i en RCA. Argumenter for dine metoder og list opp svakheter og ulemper med metodene.
ID kontroll:
Kandidater som skal avlegge eksamen må legitimere seg før eksamen kan starte. Bank-ID, pass, ID-kort eller førerkort aksepteres.
Bruk av egen PC:
Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget fungerende kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Kandidaten skal laste ned et program for tilgang til eksamensplattformen i Wiseflow. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.
Tid:
Det bør beregnes inntil 3 timer til eksamineringen for både skriftlig og muntlig eksaminering. Den skriftlige delen beregnes til 2,5 time. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn.
Eksamensgjennomføring:
Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen. Alle eksamener gjennomføres digitalt fra egen PC.
Skriftlig eksamen:
Skriftlig eksamen består av 3 deler. Del 1 er en flervalgsprøve, dels 2 består av kunnskapsspørsmål og del 3 et en analyseoppgave (case).
Muntlig eksamen:
Muntlig eksamen gjennomføres med en case-oppgave som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven. Presentasjonen blir tatt opp på video og oversendt eksaminatorene til gjennomgang før digitalt intervju.
Bilder og video: Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.
Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang. Eksamensreglene fra Norsk Sertifisering AS skal følges.
Hjelpemidler:
Tillatte hjelpemidler under eksamen er: standarden NS-EN 15628, kalkulator og egne notater.
Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.
Kontinuasjon:
Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift. Dersom kandidaten består kun muntlig eller kun skriftlig del av eksamen, er den deleksamen som er bestått gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.
Tildeling av sertifikat:
Ved bestått eksamen og oppfyllelse av alle sertifiseringskrav utstedes et kompetansesertifikat. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.
Gyldighetsperiode:
Sertifikatet har gyldighet i 3 år og er gyldig til utløpsdato.
Internasjonale sertifikater:
På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat for noen av våre ordninger.
Regler for bruk av sertifikatet:
Sertifiseringsorganet har anledning til å avvise søknader, suspendere eller tilbaketrekke sertifikat dersom sertifiseringsreglene ikke overholdes.
Suspensjon og tilbaketrekking:
Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:
a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)
Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake, ikke betalt eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.
Ansvarsbegrensning:
Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.
Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.
En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.
En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.
Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.
Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.
Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.
Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.
Betalingsbetingelser:
Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort) er det viktig at søknaden inneholder passbilde samt at postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.
Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:
Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.
Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.
I løpet av sertifikatets gyldighetstid (3 år) skal kandidaten jobbe kontinuerlig med forbedring og vedlikehold av sin kompetanse.
Kompetansevedlikeholdet i sertifikatperioden skal kunne dokumenteres. Dette kan være opplæring i form av kursbevis etter deltakelse på kurs innen sertifikatets virkeområde eller deltakelse i læreprosesser i arbeidsforhold som loggføres.
Deltakelse på kurs og annen opplæring skal dokumenteres i form av kursbevis eller diplom med angitt antall timer og utstedes etter godkjente fagplaner relevant for sertifikatets virkeområde. All dokumentert kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har innrapportert vil bli vurdert på individuelt grunnlag.
Opplæring som tas i sertifikatperioden skal være relevant for sertifikatets virkeområde og kan omfatte metodeanvendelser eller endringer i, eller nye rammevilkår. Det siste kan omfatte generelle eller bransjerettede forskriftskrav, standarder (bransje-, system-, akkrediteringsstandarder), normer, med mer. Det kan også gjelde relevante interne kurs og samlinger innenfor sertifikatets virkeområde. All kursvirksomhet som en sertifikatinnehaver har deltatt på, vil bli vurdert på individuelt grunnlag.
Læreprosesser i arbeidsforhold
Læreprosesser i arbeidsforhold kan omfatte dokumentert deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser / forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Dette kan omfatte endringer i rammebetingelser (generelle eller bransjerettede forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder), organisasjon, metodeanvendelser, teknologi eller annet.
Læreprosesser i arbeidsforhold kan dokumenteres i form av plandokumenter, evalueringsrapporter eller tilsvarende dokumentasjon for utviklingsarbeid eller deltakelse i eller ledelse av endringsprosesser, forbedringsarbeid, metodeutvikling eller implementering av systemer eller standarder i organisasjoner. Prosessene må være relevant for sertifikatets virkeområde. Eksempler kan være endringer i rammebetingelser som endringer av forskriftskrav, normer, fagstandarder og systemstandarder, organisasjonsendringer, metodeanvendelser, teknologi eller annet.
Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.
Ved resertifisering er det kun en skriftlig eksamen som avlegges.
For å bli resertifisert stilles det følgende krav:
Arbeidsrapport
Kandidaten skal levere en arbeidsrapport for sertifikatperioden før resertifisering. Rapporten skal inneholde:
Sertifiseringsordningen bygger på en europeisk standard for vedlikehold stiller krav til kompetanse. I tillegg støtter ordningen også internasjonale ledelsessystemstandarder innenfor fasilitetsstyring og asset management. Disse standardene kan bidra til følgende bærekraftsmål: