Sertifiseringsordningen for mangfoldsledelse har som formål å sikre mangfoldskompetanse og kunne bidra til omstilling til en bærekraftig verdiskapning basert på mangfoldsledelse.
Kompetanse innen mangfoldsledelse kan gi anerkjennelse og styrke organisasjonens omdømme, konkurransekraft,
innovasjon og verdiskapning. Videre vil mangfoldskompetanse bidra til å
Individ
Evne og kompetanse til å bygge felles identitet, en sterk inkluderende kultur og anerkjenne likheter og ulikheter som en styrke for å oppnå tiltenkte resultater.
Mangfoldsledelse er knyttet til en leders evne og kompetanse til å bygge felles identitet, en sterk inkluderende kultur og anerkjenne likheter og ulikheter som en styrke med det formålet å benytte optimalt potensialet i mangfoldet for å oppnå tiltenkte resultater.
Det vil si en leders evne til å anvende kunnskaper og ferdigheter for å oppnå tiltenkte resultater gjennom modig, trygg, fleksibel, nyskapende og nytenkende lederskap av likheter og ulikheter mellom sine ansatte.
Sertifisert kompetanse er et beslutningsgrunnlag for rekruttering og valg av personer og har en egenverdi ved karriereutvikling. Det anses også som dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samfunnet. Ledere som har gjennomført godkjent kurs som teoretisk grunnlag for sertifisering og som tilfredsstiller fastsatte kompetansekrav gjennom utdannelse og yrkeserfaring, kan søke om akkreditert sertifisering. Sertifiseringen har relevans for alle ledere, mellomledere, teamledere, HR-ledere.
Sertifisering er en bekreftelse fra en uavhengig tredjepart på at en mangfoldsleder tilfredsstiller gitte krav til realkompetanse og opplæring og dermed har de nødvendige kunnskapene og ferdighetene.
Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:
Standarden viser hvordan ledelse av mangfold kan knyttes til verdiskaping for organisasjonen.
Standarden er utviklet etter ISOs rammeverk for ledelsessystemstandarder og kan kombineres med andre ledelsessystemstandarder for kvalitetsledelse (ISO 9001), miljøledelse (ISO 14001), arbeidsmiljøledelse (ISO 45001) mfl. Disse standardene inneholder krav til virksomhetene som er grunnlag for utvikling av prosedyrer i organisasjonens ledelsessystem.
Normative standarder:
Mangfoldsledere skal ha nødvendig kunnskaper og ferdigheter til å kunne utvikle, implementere, vedlikeholde og forbedre et ledelsessystem for mangfold som en del av organ organisasjonens ledelsessystem.
Sentrale funksjonsområder for mangfoldsledere kan være:
Sertifiseringsorganet stadfester den enkelte kandidats kompetanse gjennom sertifiseringsprosessen, men kan ikke holdes ansvarlig for den sertifiserte kandidats ytelse til enhver tid.
Personsertifisering har en rekke fordeler både for den som velger å sertifisere seg, for arbeidsgiver eller oppdragsgiver og for den som ønsker å kjøpe tjenester av virksomheter som har sertifisert personell.
For kandidatene:
For arbeidsgivere:
For innkjøpere:
For samarbeidspartnere:
Kravene til kunnskap og ferdigheter vil danne grunnlag for godkjennelse av kurs, utarbeidelse av eksamensoppgaver og bedømming av eksamensbesvarelser.
Kompetanseområdene for ledere av yrkesrelatert helse- og sikkerhet er beskrevet i nedenstående tabeller. Innenfor de respektive kompetanseområdene er det beskrevet krav til ferdigheter og kunnskap med aktuelt ferdighetsnivå A, B, C eller D:
| Nivå | Kunnskapsnivå | Ferdighetsnivå | |
| A | Generell | Grunnleggende kjennskap til kompetanseområdet | Være i stand til å kunne identifisere kompetanseområdets fagmiljø og anvendelsesområde overfor annenpart (kolleger, kunder, sensor og andre interesseparter). | 
| B | I stand til | Være i stand til å kunne forstå og forklare kompetanseområdet. | Være i stand til å kunne forklare kompetanseområdet til å gjøre det forståelig for annenpart (kolleger, kunder, sensor og andre interesseparter) | 
| C | Detaljert | Detaljert kunnskap om kompetanseområdet | Være i stand til å kunne anvende kompetanseområdet i daglig virke, dvs. praktisk bruk | 
| D | Meget detaljert | Inngående kunnskap om kompetanseområdet | Være i stand til å kunne anvende kompetanseområdet i daglig virke og analysere og evaluere resultatene fra det. | 
| Mangfoldsledelse | Nivå | |
| 1A Forståelse og anvendelse av sentrale begreper og modeller. Anvendelse av alle aspekter i NS11201 | Grunnleggende begreper · Mangfold – hva er det? · Mangfoldets relevans for arbeidslivet · Forskjellen mellom mangfoldskompetanse & · mangfoldsbakgrunn · Mangfoldsledelse – hovedelementer i mangfoldsledelse · Likestilling – de ulike paradigmene · Mangfoldsmodenhet- nivåene · Kulturell-, alders- og kjønnsintelligens · Bevisste og ubevisste holdninger · Synlig og usynlig mangfold, iboende og tilegnet · mangfold · Mangfoldstyper og mangfoldssammensetning · Dominantgruppe · lederens bruk av mangfoldsledelse i organisasjonens · beslutningsprosesser, strategiarbeid, rekruttering og · utviklingsarbeid · Mangfoldspolicy og elementer · Individets oppfattelse av mangfold 
 | B | 
| 1B Standarder og lovverk | NS 11201 Standard for ledelsessystem for mangfold | C | 
| NS-ISO- 26000:2010 Veiledning om samfunnsansvar | A | |
| Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) | A | |
| Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) | B | |
| 2. Prosessen | 1. Organisasjonens kontekst a. Systemer og strukturer som legger til rette for arbeid med mangfold og korrigerer for ubevisste bias for å gjøre knytningen mellom mangfold og verdiskaping varig og målrettet. 
 2. Lederskap a. Mangfoldsledelse er lederes mangfoldskompetanse og mangfoldsmodenhet uttrykt i praksis gjennom deres ledergjerning. Lederes evne til å anvende mangfolds-kompetanse for å øke effektiviteten forutsetter at han eller hun har kapasitet til å se hele mennesker og identifisere, koordinere og bruke potensialet i mangfoldet. 3. Planlegging a. Knytte mangfold til virksomhetsmål og styre tiltak sett opp mot resultater 4. Støtte a. Ressurser b. Mangfoldskompetanse c. Kultur for mangfold d. Kommunikasjon e. Bevisstgjøring 
 5. Evaluering a. Måling, analyse og evaluering b. Intern revisjon 
 6. Forbedring a. Avvik og korrigerende tiltak b. Bruke utvidet spennviddde i mangfoldet til å skape økt forretningsverdi 
 | C | 
| 3. Ledelsessystemer | Ledelsessystemer som plattform for å lede mangfoldet. NS11201 Ledelsessystemer for mangfold – krav | C | 
| 4. Konsekvensvurdering | Konsekvensvurdering – hvilken risiko er det for organisasjonen å ikke arbeide med mangfold? · Alle nivåer i organisasjonen skal utføre en konsekvensvurdering. Vurderingen skal inneholder: – Nåværende kompetanse – Nåværende og fremtidig kompetansebehov – Konsekvenser for organisasjonen ved ulike nivåer av mangfoldskompetanse | D | 
| 5 Være i stand til å analysere mangfoldet med hensyn til mangfoldssammensetning og mangfoldstyper. | ·         Hva er motivasjonen for å arbeide med mangfold? · Identifisere/kartlegge mangfoldet på ulike nivåer i bedriften · Analysere mangfoldets relevans internt og eksternt – · forstå interesseparters behov og forventninger. · Analyse av ulike typer mangfoldssammensetning · Være klar over hvordan å avdekke og kartlegge sammensetning av fag-, real-, språk-, kulturell og mangfoldskompetanse. · Vite hvordan å sikre at mangfoldskompetansen blant de ansatte tas i bruk. Være klar over hvilke mangfoldskompetanser som er til stede og hvordan avdekke disse. · Bruke kompetansen i mangfoldet for å skape forretningsverdi – Innovasjonsevne, omstillingsevne, fleksibilitet, forbedringene, effektive prosesser, effektivt samarbeid, bedre betjene mangfoldet blant kunder og brukere og tiltrekke, utvikle og beholde ansatte. · Presis innsikt i hvordan kompetansen i mangfoldet kan bidra til oppgaveløsningen. · Primær, sekundær, sosial og organisasjonsmangfold. | |
| 6 Anvende metoder for å redusere holdninger, organisasjonskultur og atferd som hemmer potensialet i mangfoldet | ·         Hvilken rolle menneskelig faktorer påvirker potensialet i mangfoldet · Opplæring for å minimalisere fordommer og negative holdninger (bias) · Kartlegging av ubevisste og bevisste negative holdninger · Anvende språk og begreper som er ressursorientert og inkluderende. Språket skal gjenspeiles i all kommunikasjon og dokumentert informasjon. Språket skal bygge felles identitet og fremme gjensidig respekt. · Bevisst forståelse av egne og andres preferanser, holdninger og atferd. Fleksibilitet og evne til å forstå ulike (andres) perspektiver. Bevissthet om egne holdninger og kulturelle preferanser som påvirker prosesser (for eksempel: rekruttering) · Identifisere maktforholdene mellom dominat og ikkedominantgruppen på arbeidsplassen. | C | 
| 7 Anvendelse av mangfoldspolicy og tiltaksplaner i prosjekter og bedriftens øvrige drift | ·         Identifisere og koordinere mangfoldskompetanse · Direkte oppgaveløsing, innovasjon og produktutvikling · Anvende metoder som skaper rom for andre/nye måter løse oppgaver/utfordringer · Anvende metoder som oppfordrer til innovasjon og nytenking o Synliggjøre ulikhetene bant ansatte som en styrke o Skape rom for økt kreativitet og effektivitet · Sikre at underleverandører og andre samarbeidspartner skal være informert om og følge mangfoldspolicyen. · Kartlegge gapet mellom dagens situasjon og ønsket situasjon linket til strategi og mangfoldspolicy. · Bruker mangfoldskompetanse som en grunnleggende faktor til å skape forretningsverdi. | C | 
| 8 Organisasjon og ledelse som fremmer eller hemmer mangfold. | ·         Kartlegge hvilken type kultur som dominerer organisasjonen – Assimilerende – Segregerende – Inkluderende – Mangfoldsledelse · Identifisere lederskap – Modig lederskap – Nyskapende lederskap – Fleksibelt lederskap – Nytenkende lederskap · Vite hvordan å oppfordre andre/medarbeidere til deling av sin mangfoldskompetanse. | |
| 9 Anvende metoder for å avdekke systematiske rammer som kan skape ubalanse i tilgang på muligheter | ·         Mangfoldskompetanse hos ledere · Mangfoldskompetanse hos ansatte · Arbeide systematisk for å videreutvikle en internkultur og et språk som anerkjenner og fremmer mangfold som optimalt benytter potensialet i human kapitalen. · Sikre relevant kompetanse – Rekruttering – Kompetanseplan – Strategi – Bevisstgjøring · Vite hvordan å sikre at løsninger og systemer ikke utelukker individer og grupper | |
| 10 Hindre tap av omdømme/Bygge omdømme. | ·         Sikre at mangfold og likestilling driver strategien · Bevisst at mangfold og likestilling er en grunnleggende faktor for å skape forretningsverdi. – Økt innovasjonskraft – Økt verdiskaping – Økt konkurransekraft – Rustet for fremtiden – Bærekraftig · Sikre best mulig anvendelse av kunnskapskapital · Faktorer som kan føre til tap av omdømme og metoder for å forebygge slike faktorer (Diskriminering, krav fra investorer om fordeling i bedriften). · Forstå paradigmene – Lærings- og effektivitetsparadigmet som også omfatter ikke-diskriminerende rettferdighetsparadigme og tilgang og legimitetsparadigmet. Kjønn og likestilling. · Kommunikasjon knyttet til mangfold internt og eksternt gjennom samtlige kanaler (bilde og begrepsbruk) | C | 
| 11 Anvende systemer som legger til rette for og driver mangfoldet. Følge NS 11201 | ·         Rammeverk for hvordan etablere, implementere, gjennomføre, overvåke, vedlikeholde og forbedre · Mangfoldspolicy · Kunnskap om de ulike modenhetsnivåene og hvordan systematisk jobbe for å nå høyere nivå · Informasjonsflyt | C | 
Følgende kursvirksomheter er godkjent med relevante kurs for sertifikatets virkeområde:
Seema AS
Utløpsdato: 01.10.2025
Digital eksamen:
Eksamen arrangeres av Norsk Sertifisering og gjennomføres digitalt fra din egen PC.
Muntlig eksamen gjennomføres ved at kandidaten får tildelt en oppgave på PC. Oppgaven består av en oppgavetekst med veiledning til presentasjonen.
Kandidaten får i alt 30 minutter etter at oppgaven ble mottatt til å forberede seg på til muntlig eksamen.
Hjelpemidler:
Alle hjelpemidler er NS-11201 Ledersystemer for mangfold-Krav og NS-ISO 26000 Veiledning om
samfunnsansvar samt egne notater.
Kandidaten presenterer sin løsning på
oppgaven til eksaminator i løpet av 10 minutter. Eksamen vil bli videofilmet for å sikre en uavhengig bedømmelse. Filmen vil kun bli benyttet til sensors bedømming av besvarelsen.
Oppgaven bedømmes som «Bestått» eller «Ikke bestått».
Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).
Bruk av egen PC:
Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.
Eksamensform:
Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen.
Skriftlig eksamen kan bestå av flere prøver som en flervalgsprøve multiple choise) med 20 spørsmål og flere svaralternativ til hvert spørsmål som skal besvares innen 30 minutter, i tillegg kan det gis flere kunnskapsspørsmål som også skal besvares på tid.
Muntlig eksamen kan gjennomføres som et digitalt intervju eller som en case-oppgave eller scenariobeskrivelse med spørsmål som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven.
Tid:
Tiden som settes av til eksamen er normalt 60 minutt for første gangs sertifisering og 30 minutt for resertifisering. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn.
Bilder og video:
Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.
Eksamensregler:
Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang.
Spesielle forhold:
Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.
Kontinuasjon:
Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.
Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.
For å bli resertifisert stilles det følgende krav:
Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke bestått».
Det kreves 70 % riktighet i besvarelsen for å få bestått.
Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen.
Kontinuasjon
Dersom kandidaten får \”ikke-bestått\” på en eller begge deler, kan kandidaten gå opp til kontinuasjon. Den delen av eksamen som er bestått er gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.
Tildeling av sertifikat:
Ved bestått eksamen og oppfyllelse av sertifiseringskrav utstedes et eget sertifikat med gyldighet i 3 år. Sertifikatet er gyldig til utløpsdato. Sertifikatet fornyes ved søknad til sertifiseringsorganet om resertifisering. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.
Regler for bruk av sertifikatet:
Internasjonale sertifikater:
På bakgrunn av det norske akkrediterte sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt IPC-sertifikat.
Suspensjon og tilbaketrekking:
Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:
a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)
Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.
Ansvarsbegrensning:
Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.
Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.
Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.
En klage eller anke skal inneholde opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.
En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.
Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.
Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.
Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.
Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.
Betalingsbetingelser:
Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort / kompetansekort) er det viktig at også postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.
Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:
Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.
Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.
Sertifiseringsordningen omhandler en rekke termer som defineres slik:
akkreditering: prosessen der et akkrediteringsorgan vurderer og bekrefter at et sertifiseringsorgan har kompetansen og evnen til å utføre sertifisering i samsvar med gitte krav. Dette sikrer at sertifiseringsprosessen er pålitelig og anerkjent internasjonalt.
arbeidsplass: fysisk sted under organisasjonens styring der en person må være for å utføre arbeidet sitt
arbeidstaker: person som utfører arbeid eller arbeidsrelaterte aktiviteter under organisasjonens styring
avvik: manglende oppfyllelse av et krav
eksaminator/assessor er en person som er utpekt av sertifiseringsorganet for å utføre eksaminering av kandidater i en gitt sertifiseringsordning.
fare: kilde med potensial til å forårsake skade og nedsatt helse
hendelse: hendelse som oppstår under eller i løpet av arbeid som kan resultere i eller som resulterer i skade og nedsatt helse
interessepart/interessent: person eller organisasjon som kan påvirke, bli påvirket av eller oppfatte seg selv som påvirket av en beslutning eller aktivitet
kompetanse: evne til å bruke kunnskaper og ferdigheter for å oppnå tiltenkte resultater
kontinuerlig forbedring: gjentatt aktivitet for å forbedre prestasjon
kontraktør: ekstern organisasjon som leverer tjenester til organisasjonen i henhold til avtalte spesifikasjoner og betingelser
korrigerende tiltak: tiltak for å fjerne årsaken(e) til et avvik eller en hendelse og hindre gjentakelse
krav: behov eller forventning som er uttrykt, vanligvis underforstått eller obligatorisk
ledelsessystem: sett av beslektede eller samvirkende elementer i en organisasjon for å etablere policyer, mål og prosesser for å oppnå disse målene
mål: resultat som skal oppnås
observatør: person som deltar i eksamineringen men som har som formål å observere eksaminators utførelse av eksaminering. Kan være eier av sertifiseringsordningen, myndighetsperson eller representant for akkrediteringen.
organisasjon: person eller gruppe av mennesker som har egne funksjoner med ansvar, myndighet og relasjoner for å oppnå organisasjonens mål
policy: intensjoner og retning for en organisasjon slik organisasjonens øverste ledelse formelt uttrykker det
prestasjon: målbart resultat
prosedyre: angitt framgangsmåte for å utføre en aktivitet eller en prosess
prosess: sett av beslektede eller samvirkende aktiviteter som omdanner inngangsfaktorer til utgangsfaktorer
revisjon er en systematisk, uavhengig og dokumentert prosess for å fremskaffe bevis og bedømme det objektivt for å fastslå i hvilken grad revisjonskriteriene er oppfylt.
revisor er en person med beviste personlige egenskaper og kompetanse til å utføre en revisjon.
risiko: virkning av usikkerhet
samsvar: oppfyllelse av et krav
sertifisering er en formalisert evaluering som fører til utstedelse av et sertifikat. Dette sertifikatet fungerer som et bevis på at en person, et produkt, en tjeneste eller et ledelsessystem oppfyller relevante standarder, forskrifter og bransjekrav (akkreditert.no)
suspensjon av et sertifikat betyr at sertifikatet midlertidig blir ugyldiggjort (akkreditert.no)
tilbaketrekking av et sertifikat i akkreditering betyr at sertifikatet permanent blir ugyldiggjort (akkreditert.no)
virkning: i hvilket omfang planlagte aktiviteter blir gjennomført og planlagte resultater oppnådd
Sertifiseringsordningen bygger på en norsk standard NS 11201 samt en internasjonal standard for samfunnsansvar (ISO 26000). Komiteen som har utarbeidet ISO 26000 hevder at standarden bidrar til å oppnå klimanøytralitet og klimagassutslipp samt integrerer klimatiltak i styring og ledelse. Standardene understøtter følgende bærekraftsmål:
