Kontakt

Hva er A- og B standarder?

Alle komiteer som utvikler ledelsessystemstandarder utvikler ulike type standarder. Det finnes i hovedsak 3 typer ledelsesstandarder:

  • Ledelsessystemstandarder: Disse har fokus på system og kalles for A-standarder. Det betyr at disse standardene også inneholder ordet SKAL som stiller krav til virksomheten. Disse standardene er grunnlag for samsvarsvurdering og sertifiseringsordninger. De mest kjente ledelsessystemstandardene er ISO 9001 for kvalitetsledelse, ISO 14001 for miljøledelse, ISO 45001 for arbeidsmiljøledelse/HMS, ISO 27001 for styring av it-sikkerhet osv.
  • Ledelsesstandarder: Dette er standarder som kalles for B-standarder og er i hovedsak veiledende eksempelvis for hvordan du kan implementere en ledelsessystemstandard i virksomheten din eller hvilke metoder du kan bruke i ulike sammenhenger.
  • Samsvarsstandarder: Dette er standarder som er utviklet av en egen komite i ISO som heter ISO CASCO. Disse standardene er koordinert mot A-standardene og stiller krav til sertifiseringsorganet med krav til de ulike type ordninger de etablerer om det er sertifisering av personer, systemer, produkter etc. Samsvarsstandardene er også grunnlag for revisjoner fra akkrediteringsorganisasjoner som årlig kontrollerer de sertifiseringsvirksomheter som har akkrediterte kontrolltjenester.

A-standarder og samsvarsstandarder inneholder ordet SKAL som er krav til den enkelte virksomhet eller sertifiseringsorgan.

B-standardene som er mer veiledende, inneholder ordene BØR eller KAN og det betyr at virksomheten fritt kan velge benytte veiledningene i denne standarden, eller de kan se bort fra veiledningen og bruke andre metoder.

A-standarder (ISO MSS) inneholder gjerne opp mot 80 SKAL-krav som virksomheten må svare ut i sitt kvalitetssystem enten med egne prosedyrer eller rutinebeskrivelser, eller med overordnede policy dokumenter eller retningslinjer. Alle krav som stilles til en virksomhet skal også kunne dokumenteres hvordan man etterlever kravet eksempelvis i et eget system som viser sporing av hvordan man har utført de enkelte prosessene/oppgavene, og dersom arbeidsprosessene avviker fra de kravene som er satt skal det registreres som kvalitetsavvik og følges opp.

Epost adresse

info@norsksertifisering.no

Hjelp & support
Velg type henvendelse
Navn
Mobil
Epost
Beskjed