Kontakt

HMS/arbeidsmiljøleder

Alle virksomheter i Norge er pålagt å utføre systematisk helse- miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) i henhold til arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiver skal sørge for at HMS-arbeidet blir gjennomført på en systematisk måte. Ofte blir dette ansvaret delegert til en HMS ansvarlig eller arbeidsmiljøansvarlig som følger opp etterlevelse av regelverk og sertifiseringen etter ISO 45001.

Referanser: ISO 45001:2023 Ledelsessystemer for arbeidsmiljø – Krav og veiledning om bruk

Som grunnlag for sertifiseringsordningen er det fastsatt følgende normative referanser:

  • ISO 45001:2018 Ledelsessystemer for kvalitet
  • ISO 17024:2012 Samsvarsvurdering – Generelle krav til organer for sertifisering av personer

Andre dokumenter er veiledende og anbefales:

  • ISO 45002:2023: Occupational health and safety management systems — General guidelines for the implementation of ISO 45001:2018
  • ISO 9000:2015 Ledelsessystemer for kvalitet – Grunntrekk og terminologi

Sertifiseringen som HMS-leder passer for deg som har HMS-faglig ansvar eller jobber med HMS og arbeidsmiljø som leder, koordinator eller rådgiver, eller deg som ønsker en karriere innen HMS og arbeidsmiljøarbeid, eller andre som har ansvar for å sikre at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Sertifiseringen tas også av konsulenter som ønsker å tilby HMS tjenester som interimleder eller innleide ressurser.

En sertifisert HMS-leder har gjerne ansvar for å implementere, lede og forbedre ledelsessystemet for arbeidsmiljø i virksomheten etter kravene i regelverk og standarden ISO 45001. En sertifisert HMS-leder kan også bidra som rådgiver innen forebyggende arbeid som å identifisere risiko for hendelser og helseskader og bidra til opplæring innen HMS, følge opp og rapportere om status og evt avvik på HMS arbeidet. En sertifisert HMS-leder kan også jobbe som koordinator, rådgiver eller interimleder på HMS området.

Sertifisert kompetanse er et beslutningsgrunnlag for rekruttering og valg av personer og har en egenverdi ved karriereutvikling. Det anses også som dokumentasjon på ansvarlig praksis innenfor områder som har betydning for samfunnet. Ledere som har gjennomført godkjent kurs som teoretisk grunnlag for sertifisering og som tilfredsstiller fastsatte kompetansekrav gjennom utdannelse og yrkeserfaring, kan søke om akkreditert sertifisering.

Sertifisering av personer har flere fordeler, både for den enkelte og for virksomheten. Her er noen av de viktigste fordelene:

  • Rammeverk: Standarden gir et rammeverk for håndtering av helse- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen. Det gjør det mulig for organisasjoner å systematisk vurdere farer og implementere risikokontrolltiltak, noe som fører til reduserte skader på arbeidsplassen, sykdommer og hendelser.
  • Omdømme: Å ta i bruk standarden viser ansatte og eksterne interessenter at organisasjonen er forpliktet til arbeidernes helse, sikkerhet og velvære. Dette øker omdømmet og styrker kulturen i organisasjonen.
  • Dokumentert kompetanse: Sertifisering fungerer som et kvalitetsstempel som viser at du har den nødvendige kunnskapen og ferdighetene innen ditt fagområde
  • Økt markedsverdi: Med en sertifisering kan du skille deg ut i arbeidsmarkedet og øke dine jobbmuligheter
  • Trygghet for arbeidsgiver og oppdragsgiver: Sertifisering gir arbeidsgivere og oppdragsgivere trygghet om at du kan utføre arbeidet på en sikker og effektiv måte
  • Konkurransefortrinn: For virksomheter kan det å ha sertifiserte ansatte være et konkurransefortrinn, spesielt i anbudsprosesser hvor spesifikke sertifiseringer kan være et krav
  • Kontinuerlig forbedring: Mange sertifiseringer krever resertifisering etter en viss periode, noe som sikrer at kompetansen holdes oppdatert og relevant
  • Bedre arbeidsmiljø: Sertifiseringer innen helse, miljø og sikkerhet (HMS) kan bidra til et tryggere og sunnere arbeidsmiljø
  • Motstandskraft: Ved å kreve beredskaps- og responsprotokoller styrker ISO 45001 organisatorisk motstandskraft mot sikkerhetstrusler og kriser.

Følgende kursleverandører tilbyr relevante kurs for sertifikatets virkeområde:

Kiwa Kompetanse AS

  • www.kiwa.no
  • Kabelgata 2, 0509 Oslo
  • kurs@kiwa.no

DNV Business Assurance Norway AS

  • www.dnv.no
  • Veritasveien 1, 1364 Oslo

Standard Online

  • www.standard.no
  • Lilleakerveien 2A, 0283 Oslo

KRN – Kvalitet og risiko Norge

  • www.nfkr.no
  • Adresse: Kjørbokollen 30, 1337 Sandvika

WBU – Wergeland Bedriftsutvikling AS

  • www.wbu.no
  • Kanalveien 51, 5068 Bergen

 

Digital eksamen: Eksamen gjennomføres digitalt fra din egen PC.

Alle kandidater som skal avlegge eksamen for første gang må legitimere seg før oppmelding til eksamen. Dette gjøres ved etablering av egen konto på plattformen første gang. Legitimeringen skjer da ved bruk av eID (Bank ID eller tilsvarende).

Bruk av egen PC: Eksamen gjennomføres digitalt fra kandidatens egen PC og PCen skal ha innebygget kamera. Det kan være lurt å teste tilgang til internett i forkant av eksamen. Dersom WIFI er begrenset kan mobildata være et bedre alternativ. Dersom det er problemer med brannmur eller sikkerhetsinnstillinger på jobb-PC bør kandidaten benytte en privat PC.

Eksamensform: Ved oppstart av eksamineringen gis det en orientering om eksamensform, hvordan oppgavene skal besvares samt hvor lang tid som er satt av til hver oppgave.

Eksamen gjennomføres med en kombinasjon av skriftlig og muntlig eksamen.

Skriftlig eksamen kan bestå av flere prøver som en flervalgsprøve multiple choise) med 20 spørsmål og flere svaralternativ til hvert spørsmål som skal besvares innen 30 minutter, i tillegg kan det gis flere kunnskapsspørsmål som også skal besvares på tid.

Muntlig eksamen kan gjennomføres som et digitalt intervju eller som en case-oppgave eller scenariobeskrivelse med spørsmål som skal forberedes av kandidaten. Kandidaten får da tilmålt tid til forberedelse og skal deretter presentere sin løsning på oppgaven.

Tid: Tiden som settes av til eksamen er normalt mellom 30-60 minutt avhengig av type eksaminering. Kandidaten kan avslutte eksamensbesvarelsen før tiden er løpt ut, gitt at besvarelsen er levert inn. Dersom det skulle oppstå tekniske problemer har vi har muligheten til å justere tiden.

Bilder og video: Det tas stillbilder av skriftlige prøver for å kontrollere eventuell fusk ved eksamen. Kandidaten må være tilstede foran kamera under hele eksamen. Fusk eller forsøk på fusk medfører avslutning av eksamen og «Ikke bestått». Muntlig eksamen vil bli videofilmet slik at eksaminator kan gjøre en vurdering. Kandidaten må gi samtykke for dette i egenerklæringen før eksamenstart. Filmen er konfidensiell og skal bare benyttes til bedømming av eksamensresultater. Kandidaten kan ikke få kopi av opptaket.

Eksamensregler: Under eksamen er det ikke tillat å benytte telefon, hodetelefoner, annen PC eller annet kommunikasjonsutstyr. Kandidaten skal arbeide på egenhånd og kan ikke samhandle med andre under eksamineringen. Det er tillatt å benytte skriftlige hjelpemidler eksempelvis de standarder som gjelder innenfor sertifiseringsordningens omfang som ISO 9000-serien.

Spesielle forhold: Dersom kandidaten har behov for tilrettelagt eksamen (eksempelvis ved lese- og skrivevansker, dysleksi, bevegelseshemninger, bruk av medisiner eller andre forhold) skal dette varsles til sertifiseringsorganet ved innsending av søknad og minst en uke før eksamen skal gjennomføres. Ved godkjent søknad kan kandidaten tilkjennes utvidet tid eller endret eksamensform.

Kontinuasjon: Dersom kandidaten stryker til eksamen kan kandidaten ta opp igjen prøven gjennom kontinuasjonseksamen innenfor 12 måneder mot en tilleggsavgift.

Etter at eksaminering og sensur er avsluttet får kandidaten oppgitt eksamensresultat som «Bestått» eller «Ikke  bestått».

Det kreves 70 % riktighet i besvarelsen for å få bestått.

Det utleveres ikke opplysninger eller materiell fra eksamenen eller bedømmelsen.

Dersom kandidaten får \”ikke-bestått\” på en eller begge deler, kan kandidaten gå opp til kontinuasjon. Den delen av eksamen som er bestått er gyldig i 12 måneder fra eksamensdato. I løpet av denne tiden kan kandidaten ta ny deleksamen for den delen som ikke ble bestått. Hvis fristen er overgått, må kandidaten ta full eksamen på nytt.

Resertifisering skjer hvert tredje år og kan foretas i perioden 6 måneder før og inntil 6 måneder etter utløpsdato. Ved resertifisering er det en enklere eksamen enn første gangs sertifisering. Sertifikatet fornyes da med 3 nye år i en ny sykus. Slik fortsetter syklusene inntil sertifikatet sies opp.

For å bli resertifisert stilles det følgende krav:

  • 1) Dokumentasjon på relevant arbeidserfaring (minst 2 av siste 3 år)
  • 2) Dokumentasjon på deltakelse i internkontroll, eller arbeid med risikoanalyser, HMS forum eller tilsvarende fagarbeid
  • 3) Dokumentasjon på vedlikehold av kompetanse (deltatt på kurs, samlinger oa i perioden)
  • 4) Bekreftelse på at det ikke er mottatt klager innenfor sertifikatets omfang, alternativt redegjøre for hvilke klager som er mottatt og hvordan de er blitt behandlet.
  • 5) Bestått eksamen med flervalgsprøve. Flervalgsprøven gjennomføres på 30 minutter hvor man svarer på 10 spørsmål hvor man har fire svaralternativer.

Tildeling av sertifikat:

Ved bestått eksamen og oppfyllelse av sertifiseringskrav utstedes et eget sertifikat med gyldighet i 3 år. Sertifikatet er gyldig til utløpsdato. Sertifikatet fornyes ved søknad til sertifiseringsorganet om resertifisering. I tillegg til sertifikat kan sertifiseringsorganet også utstede et eget merke til bruk i markedsføring.

Regler for bruk av sertifikatet:

  • Alle utstedte sertifikater og merker er sertifiseringsorganets eiendom. Det kan kun benyttes av den person sertifikatet er utstedt til og etter gjeldende retningslinjer for bruk av sertifikater og merker.
  • Et sertifikat som skal benyttes i sin helhet slik det er distribuert fra sertifiseringsorganet, eller henvises fra en angitt QR kode fra sertifiseringsorganet.
  • Alle gyldige sertifikat vil bli distribuert med navn og kontaktopplysninger på sertifiseringsorganets websider og til internasjonale sertifikatdatabaser dersom det er påkrevd av akkrediteringsorgan eller av norske myndigheter.
  • Norsk Sertifisering skal informeres av sertifikatinnehaver eller dennes arbeidsgiver om endringer som påvirker sertifikatet (eks. endrede kontaktopplysninger, ny arbeidsgiver, oppsigelse av sertifikatet mv.). Kandidaten kan selv oppdatere egne opplysninger på \”min side\”.
  • Kandidaten som har søkt men ikke fått utstedt eget sertifikat kan ikke henvise til at de er i en prosess for sertifisering i sin kommunikasjon. For å kunne markedsføre sertifikatet må kandidaten ha et gyldig sertifikat utstedt av sertifiseringsorganet.

Internasjonale sertifikater:

På bakgrunn av det norske sertifikatet, kan det utstedes et internasjonalt sertifikat for noen av våre ordninger.

Suspensjon og tilbaketrekking:

Sertifiseringsorganet kan suspendere eller trekke tilbake et sertifikat dersom:

a) sertifikatet er utstedt på feil grunnlag.
b) sertifikatinnehaveren viser åpenbar svikt i kunnskap eller ferdigheter i sin yrkesutøvelse.
c) kompetansen ikke opprettholdes i samsvar med normen.
d) sertifikatinnehaveren ikke leverer årlig rapport til sertifiseringsorganet innen fristen i de sertifiseringsordningene der dette er et krav.
e) sertifikatet brukes utenfor sertifiseringsomfanget.
f) sertifiseringsorganet finner bevis for annen uetisk fremferd som ikke er forenlig med prosedyrene for sertifisering.
g) sertifiseringsmerket er misbrukt.
h) Dersom fakturaer ikke er betalt (f.eks årlig avgift tilknyttet relevante sertifiseringsordninger)

Sertifikater som er suspendert, trukket tilbake eller har utløpt er ugyldig og kan ikke brukes, ei heller til markedsføring. Sertifikatinnehaver plikter å orientere sine kunder og omgivelser dersom sertifikatet er suspendert, tilbaketrukket eller sagt opp.

Ansvarsbegrensning:

Sertifiseringsorganet er ikke ansvarlig dersom en innkjøper, oppdragsgiver eller andre tredjeparter helt eller delvis underkjenner utstedt sertifikat. Norsk Sertifisering frasies ethvert ansvar for eventuelle erstatningskrav fra sertifikatinnehavers kunder i tilfeller hvor kunders forventninger til sertifikatinnehavers ytelser og krav til kvalitet ikke er oppfylt.

Alle søkere har anledning til å sende inn en begrunnet anke eller klage til sertifiseringsorganet. Fristen er 3 uker fra dato når informasjon om resultat ble sendt til kandidaten.

Eksempler på sertifiseringsorganets beslutninger er avvisning av søknad, stryk på eksamener, suspensjoner eller tilbaketrekking av sertifikat.

En klage eller anke skal inneholder opplysninger om kandidatens navn, navn på virksomhet/arbeidsgiver, kontaktopplysninger som adresse, mobilnr, og e-post adresse, utførlig beskrivelse av anken/klagen med begrunnelse og evt dokumentasjon, dato og signatur. En anke/klage kan sendes inn på epost til adressen info@norsksertifisering.no.

En ankebehandling vil ikke påvirke de beslutninger og eventuelle frister som er tatt av sertifiseringsorganet. Søker er heller ikke fritatt for betaling av sertifiseringsorganets fakturaer under ankebehandlingen. Sertifiseringsorganet dekker ikke kostnader som søker måtte pådra seg i anke/klageprosess.

Alle anker og klager registreres hos sertifiseringsorganet og vil bli holdt konfidensielle, med mindre annet er avtalt med den klagende personen.

Vi gjør oppmerksom på at kunder av en kandidatinnehaver har ikke anledning til å klage til sertifiseringsorganet på en kompetansesertifisering, eksempelvis klage på en sertifisert sertifikatinnehavers utøvelse av eget yrke. Slike henvendelser må rettes direkte til kandidatinnehaver for deres vurdering og svar.

Krav og betingelser for sertifiseringsordningene er gjengitt som offentlig informasjon på våre nettsider. Innsending av søknad om sertifisering innebærer at sertifiseringsorganets krav og betingelser godkjennes av søkeren.

Alle sertifikater finansieres gjennom en avgift som dekker utgiftene ved sertifiseringsordningen. Ved innsending av søknad sendes det automatisk ut en faktura som dekker sertifiseringsgebyret. Faktura kan sendes via EHF eller per e-post. Påse at eventuelt ordrenummer fra virksomhet som skal betale fakturaen, eller e-postadresse fakturaen skal sendes til, er korrekt utfylt.

Betalingsbetingelser:

  • Betalingsforfall er satt til 10 (ti) kalenderdager. Søker må betale faktura innen forfallsdato.
  • Betaling etter forfall beregnes med forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven og purregebyr med inkassogebyr i henhold til inkassoforskriften.
  • Alle fakturaer skal være betalt før sertifikat/godkjenning kan utstedes eller opprettholdes.

Dersom du har bestilt produkter som skal sendes per post (eksempelvis sertifikatkort / kompetansekort) er det viktig at også postadressen er korrekt oppgitt i søknaden.

Prisene er gjenstand for årlig justering. Gjeldende priser for sertifisering av personer oppgis nedenfor:

Priser: 

  • Første gangs sertifisering:  8.900,-
  • Konvertering: 3.500,-
  • Gjenopprettelse: 5.500,-
  • Individuell vurdering: 9.300,-
  • Resertifisering:4.850,-
  • Kontinuasjoner (inntil 2 forsøk): 4.000,-
  • IPC-sertifikat (internasjonalt): 3.400,-
  • EOQ-sertifikat (europeisk)   3.400,-

Avgift til kontinuasjon kommer i tillegg til ordinær sertifisering og dekker mulighet for å gå opp til eksamen på nytt inntil 2 ganger.

Avgifter må betales før sertifikat kan utstedes. Fakturaen må betales også om det ikke resulterer i utstedelse av sertifikat.

Mengderabatt
Det kan gis rabatt på avgifter dersom det er flere ved samme virksomhet som ønsker sertifikater. Rabatten gjelder antall fra samme organisasjon:

Mellom 10 og 20: 10 % reduksjon
Mellom 21 og 30: 20 % reduksjon

Standarden som benyttes i sertifiseringsordningen omhandler flere definisjoner blant annet:

organisasjon: person eller gruppe av mennesker som har egne funksjoner med ansvar, myndighet og relasjoner for å oppnå organisasjonens mål

interessepart /interessent: person eller organisasjon som kan påvirke, bli påvirket av eller oppfatte seg selv som påvirket av en beslutning eller aktivitet

arbeidstaker: person som utfører arbeid eller arbeidsrelaterte aktiviteter under organisasjonens styring

arbeidsplass: fysisk sted under organisasjonens styring der en person må være for å utføre arbeidet sitt

kontraktør: ekstern organisasjon som leverer tjenester til organisasjonen i henhold til avtalte spesifikasjoner og betingelser

krav: behov eller forventning som er uttrykt, vanligvis underforstått eller obligatorisk

ledelsessystem: sett av beslektede eller samvirkende elementer i en organisasjon for å etablere policyer, mål og prosesser for å oppnå disse målene

ledelsessystem  for arbeidsmiljø: ledelsessystem eller del av et ledelsessystem som brukes for å oppnå arbeidsmiljøpolicyen

virkning: i hvilket omfang planlagte aktiviteter blir gjennomført og planlagte resultater oppnådd

policy: intensjoner og retning for en organisasjon slik organisasjonens øverste ledelse formelt uttrykker det

arbeidsmiljøpolicy: policy for å forhindre arbeidsrelatert skade og nedsatt helse hos arbeidstakere og sørge for trygge og helsefremmende arbeidsplasser

mål: resultat som skal oppnås

arbeidsmiljømål: mål fastsatt av organisasjonen for å oppnå bestemte resultater i samsvar med arbeidsmiljøpolicyen

skade og nedsatt helse: negativ innvirkning på den fysiske, mentale eller kognitive tilstanden til en person

fare: kilde med potensial til å forårsake skade og nedsatt helse

risiko: virkning av usikkerhet

arbeidsmiljørisiko: kombinasjon av sannsynligheten for at det oppstår arbeidsrelaterte farlige hendelser eller eksponeringer, og alvorlighetsgraden av skade og nedsatt helse som forårsakes av hendelsen(e) eller eksponeringen(e)

kompetanse: evne til å bruke kunnskaper og ferdigheter for å oppnå tiltenkte resultater

prosess: sett av beslektede eller samvirkende aktiviteter som omdanner inngangsfaktorer til utgangsfaktorer

prosedyre: angitt framgangsmåte for å utføre en aktivitet eller en prosess

prestasjon: målbart resultat

arbeidsmiljøprestasjon: prestasjon knyttet til virkningen av å forebygge skade og nedsatt helse hos arbeidstakere og sørge for trygge og helsefremmende arbeidsplasser

revisjon: systematisk, uavhengig og dokumentert prosess for å framskaffe revisjonsbevis og bedømme det objektivt for å bestemme i hvilken grad revisjonskriteriene er oppfylt

samsvar: oppfyllelse av et krav

avvik: manglende oppfyllelse av et krav

hendelse: hendelse som oppstår under eller i løpet av arbeid som kan resultere i eller som resulterer i skade og nedsatt helse

korrigerende tiltak: tiltak for å fjerne årsaken(e) til et avvik eller en hendelse og hindre gjentakelse

kontinuerlig forbedring: gjentatt aktivitet for å forbedre prestasjon

I termdatabasen på www.standard.no gjengis det flere relevante termer og definisjoner, og i standarden ISO 45001 er det også lagt inn en rekke merknader til de enkelte definisjonene.

HMS/arbeidsmiljøleder personsertifisering

Bærekraft

Standarden som benyttes i denne sertifiseringsordningen er utviklet av komiteen for arbeidsmiljøledelse ISO/TC 283. Standarden bidrar til følgende bærekraftsmål:

...
Epost adresse

info@norsksertifisering.no

Hjelp & support
Velg type henvendelse
Navn
Mobil
Epost
Beskjed